Saturday, August 6, 2016

SINOPSIS KLINIK HATI



Afia. Gadis malang yang terperangkap dalam sebuah pengkhianatan. Kepercayaan di nodai darah daging sendiri sehinggakan dia terpaksa menerima hakikat, ada nyawa yang membesar didalam rahimnya. Dia buntu memikirkan apa yang perlu dia lakukan. Meneruskan kandungan ini akan mencontengkan arang ke muka keluarganya. Tapi sanggupkah dia menjadi seorang pembunuh.

“Kalau saya gugurkan kandungan saya. Apa yang awak nak buat kat saya? Awak tak ada hak nak halang saya. Lagipun awak pasti ke saya ni masih mengandung lagi?” – Afia.

Emir. Seorang lelaki yang punya segala yang diinginkan. Kemewahan menjadikan dia seorang manusia yang menghalalkan cara untuk memenuhi keinginannya. Dia tak inginkan seorang isteri tapi dia perlukan zuriat daripada benihnya. Satu rancangan hebat dia rangkakan untuk mencapai hasratnya.

“Kau masih mengandung lagikan? Cakaplah!!! Baik kau cakap yang anak aku masih ada dalam perut kau. Kalau tidak, tahulah aku kerjakan kau nanti.”- Emir

Mereka manusia yang hanya merancang. Yang Maha Kuasa lebih menentukan. Kerana anak mereka berkahwin. Akad yang dilafazkan mengikat dua hati. Cinta mengetuk rasa. Rindu membelai hari. Tapi bibir masih berat meluahkan apa yang tersingkap di sudut hati. Membiarkan jiwa saling berteka-teki. Terlalu berahsia antara satu sama lain.

“Nur Afia, dengan bismillah saya lamar awak menjadi suri dalam hidup saya. Kini dengan bismillah jugalah saya meminta awak izinkan saya untuk menjadi pemimpin didalam hidup awak. Izinkan saya? ” – Emir.

Badai yang melanda menyebabkan satu saat Emir terpaksa memilih nyawa Afia ataupun anaknya. Antara hati yang sudah terpaut dan janji yang di tuntut. Yang manakah harus Emir turutkan? Siapa yang akan menjadi pilihannya? Isteri yang mengetuk hatinya atau anak yang dia inginkan selama ini.

“Tolong janji dengan saya, jika suatu hari nanti awak perlu memilih antara dia dan saya, tolong pilih anak kita” -   Afia

Bertahankah janji yang pernah terpateri itu dalam hati yang meragui? Bisakah mereka tempuhi hari-hari mendatang jika masa silam masih mengejar mengotori kepercayaan antara mereka. Apa akan terjadi jika seseorang daripada masa silam muncul kembali dalam hidup mereka?

“I kenal sangat Emir. Dia tu kadang-kadang ada perangai ‘one time interest’. Saat dia minat tu benar-benarlah dia jaga. Bila dah kurang rasa nanti, dia dah tak peduli dah.”- Eryana

Kerana rasa cemburu. Aib yang tersimpan akhirnya tersingkap jua. Dosa semalam mengejar mereka. Bagaimana mereka hadapi saat rahsia penikahan mereka sampai ke telinga keluarga? Sabarkah mereka menempuhi tomahan yang dilemparkan? Akankah mereka kehilangan orang yang mereka sayangi?

“Kenapa? Akak tanya kenapa? Sebab akak rampas segalanya daripada Khyla. Sepatutnya Khyla yang gembira dengan Emir sekarang. Sepatutnya Khyla yang bahagia bersama Emir. Tempat itu milik Khyla. Bukannya akak.” – Khyla.

Hubungan tanpa kata-kata cinta umpama mahkota tanpa permata. Masih kukuh tapi belum cukup lengkap sifatnya. Lumrah sesuatu yang tak cukup sifatnya adalah sesuatu yang cacat. Bagaimana untuk mereka mencari kesempurnaan dalam kecacatan? Bisakah mereka hubungan mereka bertahan tanpa kata cinta? Klinik Hati merungkaikan segalanya.

2 comments:

Waisya Carissa said...

Bila nak keluar cerita ni kak?

Waisya Carissa said...

Bila nak keluar cerita ni kak?