Monday, July 6, 2009

JODOH ATAU CINTA 29

Iman tak terkata apa lagi. Saat itu Danish sudah melepaskan genggaman tangannya dan melangkah ke hadapan untuk berdepan dengan lelaki-lelaki itu. Iman bergerak berberapa langkah ke berlakang. Dia melihat Danish ‘berbicang’ dengan ‘mereka’. Dia melihat Danish mengelak dari serangan-serangan yang di berikan. Iman ingin membantu. Namun saat dia ingin melangkah ke arah Danish terasa lengannya di tarik orlah seseorang. SIAPA? Adakah orang itu datang untuk membantu? Atau sebahagian dari mereka yang bergelut dengan Danish? Iman tak berani nak menoleh ke sebelahnya.



“ Saya Johari. Pembantu Tengku Farid, papa Puan. Nasihat saya supaya Puan ikut sahaja perintah kami kalau Puan mahu suami Puan selamat. Lagipun selama mana dia boleh bertahan. Dua lawan satu Puan. Tentu Puan tahu jawapannya.” Iman mendengar suara di sebelahnya memberi amaran. Ya Iman tahu apa kesudahannya. Sekarangpun Iman tak sanggup melihat Danish menahan serangan demi serangan itu.

“Danish...” Terjerit kecil Iman apabila melihat suaminya tersungkur apabila sebiji tumbukan tepat mengenai pipi Danish. Iman meronta ingin pergi pada suaminya namun pegangan di lengannya terlalu kejap.

“Baik saya ikut awak. Lepaskan suami saya sekarang juga.” Iman memerintah. Dia meronta lagi. Johari melepaskan Iman sambil memberi isyarat menyuruh anak buahnya berhenti. Iman meluru ke arah Danish. Memapah suaminya itu bangun.

“Sayang...” Danish tak mampu berkata apa lagi. Bibirnya pecah. Wajahnya penuh kerisauan.

“Iman tak akan tinggalkan Danish. Mereka tak akan apa-apakan Iman. Jangan risau.” Iman faham kebimbangan Danish cuba menenteramkan jiwa suaminya itu.

“Abang tak akan biarkan Iman pergi seorang. Abang ikut sekali.” Danish tak mahu melepaskan Iman sendirian. Iman hanya mengangguk. Setuju. Memang serkarang dia amat perlukan Danish.

“Saya akan ikut awak. Tapi dengan syarat suami saya ikut sekali.” Iman membei syarat pada Johari. Erat tangannya memeluk pinggang Danish.

“Tak ada masalah pada kami. Silakan Puan.” Johari sesekali kelihatan tertib pula.



Iman dan danish di bawa menaiki sebuah kereta mewah. Mereka dia biarkan duduk di berlakang di samping dua lelaki berbadan sasa tadi di bahagian hadapan. Johari pula akan membawa kereta Iman kerana Iman tak mahu keretanya tinggal di sana.

“Okay ke ni?” Iman penuh rasa bimbang dan perihatin menyentuh bibir Danish yang pecah itu. Dia ingin mengelap darah yang hampir kering itu dengan sapu tangannya.

“Auwww... Sakit sayang.” Danish mengaduh kecil apabila sapu tangan itu hinggap ke bibirnya. Secara sengaja Danish mengenggam lembut tangan Iman yang menyentuh bibirnya tadi.

“Sorry. Ini semua salah Iman.” Tertiup pula rasa bersalah dalam diri Iman. Kerananya Danish tercedera. Untuk menyelamatkannya Danish sanggup bergadai nyawa. Sungguh Iman terharu. Lupa pada sengketa semalam.

“Kami minta maaf Tengku. Kami hanya menjalankan perintah papa Tengku. Saya Raof dan kawan saya Amir. Kami ni bodyguard Tengku Farid.” Kedengaran suara salah seorang lelaki di hadapannya memohon maaf. Lelaki yang menggelarkan dirinya Raof itu.

“Saya faham.” Iman faham mereka hanya menjalankan tugas yang di berikan. Iman tahu papanya dalang semua ini. Jadi Iman tak boleh nak meletakkan sebarang kesalahan ke atas mereka.

“Sayang apa semuanya ini?” Danish bertanya pada Iman. Terkejut bila mereka di hadapannya menggelarkan isterinya sebagai Tengku.

“Mereka orang papa. Tengku Farid. Danish lupa ke? Orang yang mewalikan majlis kita dulu. Iman tak tahu apa yang Tengku Farid nak.” Keluh Iman. Lalu Iman bercerita sedikit tentang hubungannya dengan Tengku Farid dan juga kisah Tengku Farhan. Cuma namanya sahaja tiada pangkal Tengku kerana dia sendiri membuat permohonan menggugurkan perkataan itu dulu.

Danish sedikit terkejut mendengar cerita Iman. Sangkanya selama ini pangkal Tengku pada nama bapa mertuanya itu hanya satu nama bukan melambangkan apa-apa. Tapi sangkaannya silap. Banyak kisah hidup Iman tak di ketahuinya. Danish tekad lepas pejumpaan ini dia akan duduk semeja dengan Iman. Berbual dan berbincang hal masing-masing.



Kereta yang mereka naiki itu masuk ke sebuah pagar. Mereka melalui satu jalan yang di simbahi lampu jalan sepanjang berberapa kilometer sebelum berhenti betul-betul di hadapan sebuah pintu utama sebuah kediaman yang bak istana itu. Iman seolah tak peduli. Seolah biasa sampai ke mari sedangkan inilah kali pertama dia sampai ke sini. Hanya Danish sedikit tersentak. Dia tak menyangka Iman datang dari keluarga yang begini kaya.

Lama Iman berdiri di hadapan pintu besar itu. Kedengaran dia menarik nafas dalam dan melepaskannya perlahan-lahan. Bagaikan mencari satu kekuatan yang amat di perlukan. Danish yang bak mengerti perasaan isterinya itu lalu menyulam jarinya ke jari jemari Iman. Iman membalas gengaman tangan itu. Seketika Iman menoleh kearah Danish lantas tersenyum manis. Mneghargai usaha suaminya.

Danish dan Iman di bawa oleh seorang petugas di situ ke salah sebuah ruang tamu yang ada di tingkat satu. Waktu sampai di situ Iman sedikit terperanjat melihat abangnya dan kak Intan juga ada di sana. Wajah abangnya juga lebam dengan mata sebelah kirinya biru. Rasanya bukan hanya dia yang melawan untuk tidak datang ke mari rupanya abangnya juga sama.

“Abang... Kak Intan...”Iman memanggil keduanya. Tahu mereka tak perasan kehadiran dia dan Danish. Intan yang tadinya ralit menyapu ubat pada lebam-lebam Farhan menoleh ke arah suara Iman.

“Adik?” Farhan sedikit terkejut dengan kehadiran adiknya. Tengku Farid rupanya memang tekad memaksa mereka ke mari. Iman bersalaman dengan Farhan dan Intan. Di ikuti oleh Danish.

“Kenapa dengan pipi dan mata abang? Sebab Tengku Farid ke?” Iman secara tidak langsung memberi jawapan pada soalannya.

“Hmm... Bibir Danish tu kenapa?” Farhan hanya mengiakan. Lantas bertanya pasal wajah adik iparnya yang sama teruk sepertinya itu.

“Siapa lagi. Abang kan tahu jawapannya. Kak Intan boleh tak berikan Iman air dengan tuala bersih tu.” Iman meminta mangkuk kaca yang berisi air di hadapan Intan itu. Intan memberikan pada Iman. Perlahan-lahan Iman membasahkan sedikit tuala bersih itu lalu membersihkan luka Danish. Agak comel pula suasana waktu itu. Iman membersihkan luka Danish manakala Intan kembali menuam pipi buah hatinya.

“Sorry pasal hari tu. You dengan Intan? Sejak bila?” Danish mengaku kesalahannya pada Farhan atas tindakannya yang terburu-buru dulu. Cuma dia pelik kenapa Intan bersama Farhan.

“It’s okay. I tahu itu hanya salah faham. Intan ni bakal tunang I. Dah lama dah.” Farhan nyata boleh ‘join venture’ dengan Danish selepas ini. Sama-sama tubuhkan kelab memujuk. Yelah kalau Iman dah ada Intan sebagai teman mengadu dan merajuk. Danish juga perlukan sokongan Farhan.

“No wonder, senang je Intan tolong I dulu.” Baru kini Danish faham bagaimana Intan boleh memberi ruang Danish sendirian menjaga Iman saban malam ketika isterinya itu di tahan di wad.

“Well you ingat macam mana I dapatkan kebenaran untuk you jaga Iman dulu kalau tak dari Farhan.” Intan menyampuk sambil tersenyum penuh makna. Farhan tersengih nakal dan Danish tersenyum manis. Iman hanya terpinga-pinga. Tak faham apa-apa

16 comments:

alom said...

hahaha alom d 1st.. waaa stelah sekian lamer menunggu..best2..tp nk lg ler:P hahaha
cayo'2..all d best k iman..

Anonymous said...

iman...thanks a lot for the n3...so sweet....
nk lg pleaseeee......

ilah said...

sama la kita.. hehe akhirnya..
per2 pn puas la.. bler k.iman nk smbg lg??
cpt2 la eh.. hehe


=)

Anonymous said...

fuh....ada gak n3 baru...
lama tunggu...
ok la n3 kali ni...
tp nk lg pnjg lenkali..huhu

~ miss esmee alay ~

LiNa said...

best2...apa jd lepas ni yer..
sambung lg yer..

keSENGALan teserlah.. said...

ada gak smbungan..
huhu..pe la tengku farid nieh nak..
smpai hati dye wat cmtuh kat ank menantu dye..
isk2..
smbung2..

alreinsy said...

lamanya tunggu... akhirnya... apa la tg farid ni nak... cian anak & menantu dia... mesti nk protect diaorg ni from somebody nih... smbg lg... x puas baca... x sbr nk tunggu next n3...

.:farah:. said...

hee~
nak lgi..nak lgi..!!!

MaY_LiN said...

hihi..
swit jer..
together-gether..

Anonymous said...

hah finally! thnks iman! :DD
comel ah iman & danish ni. grr ;)

taishu said...

best la walau terpakso tunggu lamo
sweet sgt....
keep it up!!!
5 stars

asmi' said...

a'ahla...
ape lgi y die nak?
tpi sweet r danish n iman...
mmg cmel

arena said...

finally!!
thanks iman.. luv ya!
looking for more.. up next..
sure u can!! go~ go~~

Anonymous said...

salam..
sweet cter ni..
ske sgt,hehe..
nk lg..
xsbr nk tau ksdhnnye..
thx n cgrate bt pnulis..

nursya said...

yes..yes...
akhirnya stelah lama menunggu...
ade gak n3 br..
xde la kempunan sgt ktorg nie...
huk huk huk..

tq iman..
=)

sepatu biru said...

ya Allah seronoknya ada n3 baru..
hehehe.. lame tunggu.. alhamdulillah..
comel je iman ngan danish..
best2..

cepat2 sambung taw(kalu de mase)..