Monday, March 23, 2009

Jodoh Atau Cinta 23

Danish terkejut. Dia terkedu dengan apa yang di lihat dan didengarnya. Keluar sahaja dari lorong tandas itu. Dia melihat seorang lelaki memegang tangan isterinya. Telinganya mendengar lelaki itu menyatakan isterinya curang pada lelaki itu? Hati Danish berdebar-debar. Dia tertanya-tanya apakah hubungan Iman dengan lelaki itu?

“Maaf encik. Encik pasti salah orang. Saya betul tak kenal Encik. Encik lepaskan saya.” Iman merayu lagi. Dalam hatinya dia berdoa agar Danish cepat datang. Tangannya rasa hancur di genggam sebegitu rupa.

Mendengar Iman merintih kesakitan dan mengakui tidak mengenali lelaki itu. Danish memilih untuk mempercayai isterinya tanpa berfikir dua kali. Laju sahaja darahnya mendidih naik ke kepala. Dia tak suka ada lelaki dekat dengan Iman. Inikan pula menyentuh dan menyakiti isterinya itu.

“Kenapa ni?” Danish menjadi hero menyelamatkan isterinya. Tangannya merentap pegangan lelaki itu terhadap Iman sehingga terlerai. Iman segera memeluk erat lengan Danish. Dia ketakutan.

“Iman kenal ke mamat ni?” Tanya Danish tegas pada Iman yang memeluk lengannya. Erat. Danish dapat rasakan Iman ketakutan.

“Tak. Iman tak kenal pun dia. Tiba-tiba je dia datang serang Iman.” Dari sinar mata Iman. Danish tahu isterinya bercakap benar dan dia mempercayai seratus peratus kata-kata isterinya.

“Wait the minute. What did you call her? What is your name?” Lelaki tadi bertanya kembali kepada mereka. Hampeh punya lelaki dah serang baru tanya.

“Saya Danish Aiman dan dia isteri saya Iman Umairah.” Tegas nada Danish. Dia ingin memberitahu lelaki itu yang Iman miliknya dan hanya akan jadi miliknya. Danish melepaskan pelukan Iman di lengannya dan terus memeluk bahu Iman yang berdiri begitu hampir disisinya.

“Oh my god. I Iskandar. I’m so sorry.I tersilap orang. Sebenarnya wajah you serupa dengan my fiancee so I ingat you tunang I. I ingat you curang kat I.” Mata lelaki itu tidak lepas dari memandang Iman. Danish rasa tak selesa dengan pandangan itu. Dia terus memeluk Iman dengan lebih erat lagi.

“It’s okay. Tapi lain kali tolong siasat dulu jangan nak serang-serang orang macam tu je. I lepaskan you kali ini tapi kalau next time, I tak teragak-agak nak saman you. Come sayang, kita balik.” Danish membawa Iman pergi dari restoren itu. Nasib baik tadi dia sudah melunaskan bayaran. Iman hanya mengangguk. Tangannya membalas erat jari jemari Danish yang menyulam jari jemarinya.

“Sayang okay ke? Jangan senyap macam ni. Abang risaulah.” Danish meramas lembut tangan isterinya.

“Iman okay. Cuma terkejut sendiri. Thanks Danish sebab tolong Iman.” Entah kenapa Iman merasakan dirinya cukup di lindungi oleh Danish.

“It okay sayang.” Danish menarik Iman di perlukkannya sambil satu ciuman hinggap di dahi Iman. Sudah tak perduli mereka ada di mana.



Iman tersenyum senang. Minggu ini adalah hujung minggu paling gembira buatnya. petang tadi Danish dah berjanji nak pergi kerja bersamanya. Tak sudah-sudah Iman tersenyum mengenang rayuan Danish semalam yang meminta Iman pindah ke kondonya.

Waktu itu mereka sedang bersantai di balkoni bilik Iman. Bertapa balkoni yang pernah menyaksikan Iman menanda tangan kontrak mereka dulu sekali lagi menjadi tempat mereka ber’niaga’. Kali ini bukan untuk berpisah tapi untuk bersama. Beria-ia Danish memujuknya untuk berpindah ke rumah suaminya itu.

“Sayang, boleh lah. Apa masalahnya pun kalau pindah rumah abang?” Danish sudah seakan anak kecil merayu.

“Alah pindah ke tak pindah ke sama je pun Danish. Kita kan jumpa tiap-tiap hari kat office.” Iman masih lagi mengelak. Kali ini Wajah Danish betul betul masam. Nampak macam merajuk jer.

“Tak pe lah. Dah tak sudi malas nak paksa. Abang masuk dalam dulu.” Hish... betul-betul lah pulak si Danish nie merajuk. Iman pantas menahan tangan Danish. Dia memeluk Danish dari belakang.

“Danish jangan lah marah Iman. Iman bukan apa, Iman tak nak kita tergesa-gesa. Kita baru nak baik, jadi Iman tak nak terburu-buru. Lagipun malulah kat papa, mama dan kak Risya. Dah puas gaduh pas tu baik. Kak Risya pun perlukan bantuan Iman kat kondo kami tu. Nanti siapa nak tolong temankan dia dan Jehan? Lainlah kalau Kak Risya tu dah ada suami.” Iman memujuk Danish dengan suara yang cukup lembut. Hati mana tak cair akhirnya lembut juga hati Danish yang merajuk itu. Jawabnya langsung tak jadi merajuk.

TRANGGGGG.... Iman terkejut mendengar bunyi barang pecah dari ruang tamu. Pantas dia menuju ke ruang tamu meninggalkan masakannya di dapur. Kak Risya pun ada sekali. Sekali lagi dia terkejut mendengar Kak Risya menjerit nama Danish.



“AUCHH...” Danish mengadu kesakitan. Iman seakan sengaja menekan kuat buku limanya yang kesakitan. Mesti Iman marahkan dia. Memang salah dia terburu-buru.

Tadi ketika dia sendirian di rumah dia tiba-tiba dia teringatkan Iman jadi Danish langsung mengambil keputusan untuk ke mari ke kondo Iman. Sanggup dia drive semata-mata ingin berjumpa isteri kesayangannya itu.

Namun ketika dia sampai di muka pintu kelihatan pintu terbuka dan hanya gril yang terpasang. Apabila dia memberi salam, kelihatan Doktor Hakim muncul dari dalam. Muncul dari dalam kondo Iman. Danish menunggu Hakim membuka gril.

Sebaik gril terbuka satu tumbukan pada hinggap ke muka doktor mudah itu. Ingin dia menumbuk lagi Hakim namun Hakim mengelak dan kali ini tumbukkannya tepat pada cermin di dinding. Ketika itulah kakaknya menjerit namanya meleraikan pergaduhan.

“Sakitlah sayang.” Danish mengaduh lagi apabila Iman macam sengaja menekan buku limanya.

“Padan muka. Siapa suruh terburu-buru sangat. Adakah pergi tumbuk Hakim. Hakim tu datang sebab nak bincangkan sesuatu dengan Kak Risya. Mama tak bagitahu ke Kak Risya dengan Hakim ni dah bertunang secara tak rasmi?” Bebel Iman. Malu dia dengan Hakim. Kelihatan Kak Risya sedang mengelap lembut bibir buah hatinya yang pecah.

“Hakim, I minta maaf. Well I cemburu sangat.” Danish memohon maaf. Dia tahu salah dia yang terlalu ikutkan perasaan. Well siapa tak cemburu tengok lelaki lain di rumah isterinya. Isteri kesayangan pula tu.

“Tak pe I faham. Lagipun suami mana tak sayang isterikan? Cemburukan tandanya sayang.” Hakim boleh bertolak ansur. Lagipun salah dia juga. Bertandang malam-malam di rumah anak dara orang. Kalau bukan hal ini sangat penting untuk dia bincangkan. Dia tak akan datang ke sini hari ini.

18 comments:

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

hu.h.u..

thanxz for n3...


mmg sweet..hope xde yg kacau dh pasni...


danish u mmg sweet la!

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

haa...ha...x pasal2 haakim makan penumbuk sulung Danishh...


so men's there careful..

please stay away from iman if you dont wanna get hurt!

ceritaku MEMORIKU said...

warghhhhhhhhhhh.
salah org rupenye.
nasib bek.
huhu.
hakhakhak,danish cemburu.
cmburu tndanya syg an.
suke2
asl iman xpndh ag.he3
smbung2.cepat2
-na'dz

itekkiut said...

wa,,,,besh2...

Anonymous said...

agree agree!
sweet je :)

mia arisya said...

hehe...sib bek org tu salah org...

Miss Kira said...

hehehe..
kak zu..
u r so fast la..
n3 kli ni mmg best..
hope cpt smbg..

MaY_LiN said...

aish..emo sgt la danish nie..
hihi..
jgnla glojoh sgt..
huhuhu
(~_~)

Anonymous said...

swwetnyer danish tu..
nak gak hubby cam die..
harap2 pasni sayang danish tak luntur..
n tak byk sgt konflik antara mreka pas nie....
bgla dorang tu hdup bhgia..
nak gak crite dorang yg sweat2..

Anonymous said...

swit nye....nk danish...hehe

misz nana said...

nasib baik salah faham je..

Anonymous said...

bt, i dont think so..
cam si iskandar yg tetiba mncul 2 akn bwak mcalh je..
arap2 tak lerrr,,,

Anonymous said...

Fuh..mmg sspen tolla cter..
ingat da ade wtak bawu..
upenye slah owg..
perghhh..
pepon, cpat2 smbung..
da xsabo ni..

Dyra said...

sweet (^_^)

Puteri said...

t'kejut giler... ingtkan iman ade ms silam... hahahha.. teruskan iman!!!

Puteri said...

t'kejut giler... ingtkan iman ade ms silam... hahahha.. teruskan iman!!!

FIR a.k.a DAK-US said...

cepat sambung...huhu....
tak sabar lak nk baca

-firdaus
http://opssfird.blogspot.com

dOUblEH said...

dah blh agak psl Hakim....

harap cite ni ending die kasi semua org tension....hehehhehhe bru menarik.....