Wednesday, March 4, 2009

Jodoh Atau Cinta 19

“Abang hantar Iman pergi klinik dulu ye. Lepas ni kita makan. Sayang tak makan lagi ni. Nanti gastrik kan susah. Hmm kita nak pergi klinik mana ni sayang?” Danish bertanyakan pendapat Iman.

“Kita pergi Klinik Hakim je. Nanti Iman tunjuk kat mana.” Iman menjawab lembut. Iman agak segan sebenarnya.

Kata ganti nama mereka sudah berubah. tiada lagi ‘You’ dan ‘I’ . Danish nampak tak kekok langsung membahasakan dirinya ‘abang’ dan memanggil Iman ‘sayang’. Mendengar panggilan mesra sebegitu dari mulut Danish segan pula dia untuk memakai ber’I’, ber’you’ dengan Danish.

“Hah Hakim? Tak payahlah. Abang pun ada kawan doktor. Itu suami isteri doktor. Kita pergi klinik dia je. Tak perlu nak pergi jumpa Hakim tu. Bukan dia sorang je doktor kat KL ni.” Bentak Danish tiba-tiba. Wajahnya sudah berubah. Cemburulah tu.

“Tadi Danish gak yang tanya Iman. Iman suggest lah. Kalau kawan Danish tu ada takpe lah. Kita pergi Klinik kawan Danish je lah.” Iman membalas lembut. Terkejut dia Danish tiba-tiba membentak. Namun jauh di sudut hatinya Iman tahu Danish cemburu dan dia suka itu.

“Hemm... Sayang tu cubalah jaga hati abang ni sikit. Ada ke sebut nama lelaki lain depan abang. Lepas tu boleh pula bergurau dengan lelaki lain depan abang. Siap terima bunga la. Ingat abang ni tak ada perasaan ke? Abang pun tahu nak cemburu tau. Lain kali kalau buat lagi depan abang nak bermesra dengan Hakim ke? Dengan John ke? Siap lah. Lebam biji mata dia orang abang kerjakan. Suka-suka je nak bergelak tawa dengan isteri orang. Dulu pun nasib abang boleh tahan tau kalau tak dah lama dia orang kena. Sayang pun jangan berani-berani nak melayan lepas ni.” Omel Danish. Iman serasa ingin ketawa. Tak sangka Danish boleh mengungkit peristiwa lama. Boleh tahan cemburu juga suaminya ini. Tak sangka.

“Danish cemburu sangat kenapa ni?” Usik Iman sambil ketawa kecil. Lupa sakit di tangan.

“Tengok tu.”
“Tengok apa Danish?”

“Hmm tengok. Abang cakap betul-betul. Dia pula buat main-main. Abang tak bergurau tau Iman. Abang tak suka Iman rapat dengan mana-mana lelaki. No more Hakim, not John and not even Farhan. Iman milik abang je. Ingat tu. Kalau nak menempah bala, cubalah.” Kali ini nada Danish memang tegas. Seolah-olah menghantar satu maksud pada Iman yang dia memang cukup serius.

“Danish cemburu sangat. Cemburu tak bertempat.” Tukas Iman. Takkan dengan Farhan, abangnya pun tak boleh. Melampau ni.

“Abang cuma melindungi hak abang. Sayang tu cantik. Abang tak nak melepas. Abang tak suka hak abang di intai orang lain. Abang harap sayang faham.” Danish hanya berkata selamba. Iman terus menarik muncung. Danish hampir tergelak melihat Iman merajuk buat kali pertamanya. Tapi tunggulah dulu. Biar dia puas tengok ,muncung si Iman ni dulu baru dia pujuk. Lagipun bukan selalu tengok si Iman ni merajuk.



Selepas pergi klinik Danish membawa Iman makan di Zee Restoran. Dia dan Iman masing-maisng memesan nasi goreng seafood dan jus epal. Iman masih dengan muncungnya. Hampir sahaja Danish nak tergelak sendiri di dalam kereta tadi. Waktu di klinik tadi bukan main Iman memegang tangannya langsung tak lepas. Masuk jumpa doktor pun tak lepas. Sambil mereka kena usik dengan Watie, isteri Amran teman serumahnya waktu belajar dulu. Watie dan Amran kahwin waktu sama-sama menuntut perubatan di London dulu. Sekarang kedua-duanya dah ada sepasang anak.

Iman mendapat dua jahitan pada lukannya. Waktu Iman di jahitpun Danish ada di sisi Iman sambil memegang tangan Iman lagi sebelah. Rasa nak putus tangannya di genggam Iman ketika menemani Iman kena jahit. Kalau boleh ingin aje dia menggantikan tempat Iman. Tak sanggup melihat kesakitan Iman sebegitu.

Apa yang pelik. Sebaik saja mereka masuk kereta. Iman kembali ke mood merajuknya. Sepatah yang di tanya sepatah yang di jawab. Hmm fahamlah dia, Iman ni manja juga orangnya. Waktu dia memerlukan Danish dia lupalah nak merajuk tapi bila dia dah okay, rajuknya pun datang minta di pujuk.

“Sayang marahkan abang ye? Dah tak nak cakap dengan abang ke?” Danish mencuba nasib. teruk juga dia kalau Iman terus merajuk. Dahlah baru nak berbaik.

“Taklah.” Jawab Iman sepatah. Geram dia pada Danish. Dah tahu dia merajuk ada ke patut di tanya lagi macam tu.

“Kalau tak merajuk kenapa senyap. Abang tahu sayang marahkan abang bila abang kongkong sayang. Tak pe lah Iman. Kalau Iman nak juga buat apa yang abang larang tu. Buatlah. Lepas ni abang dah tak larang dah Iman nak kawan dengan sesiapa pun. Tapi ingat, hukumnya berdosa bagi seorang isteri yang lawan cakap suami.” Danish sengaja menggunakan reverse psikologi. Cuba nasib sebenarnya. Tengok Iman kalah atau tak.

“Danish tu cemburu sangat. Iman bukannya ada apa-apa pun dengan mereka tu” Iman menunjukkan perasaan sebenar.

“Abang cemburulah sayang. Kalau abang tak cintakan sayang. Mesti abang tak larang sayang kawan dengan sesiapa pun. Tapi abang cintakan Iman, mestilah abang cemburu. Iman kenalah jaga hati abang ni. Lagi satu cubalah panggil suami sayang ni ‘abang’ ini tak panggil nama je.” Danish kembali menjadi diktator terhadap Iman. Memang sejak akhir akhir ini dia suka menggantikan Adoft Hitler pada Iman.

Iman terkedu mendengar luahan hati Danish. Bibirnya terkelu untuk menjawab. Tak sangka Danish sekali lagi meluahkan rasa sayang dan cintanya terhadap Iman.Merah rasa muka Iman mendengar luahan hati itu. Malunya dia. Malu tapi bahagia. hehehe..

“Hah, senyap ni kenapa?” Sergah Danish perlahan. Kata merajuk isterinya itu tersenyum.
“Tak tengah fikir nak ke tak nak panggil Danish ‘abang’?” Laju je bibir Iman memberi jawapan dalam senyum mengusik. Rajuknya sudah terpujuk oleh kata cinta Danish.

“Oh.. tak nak panggil abang ni ‘abang’ ye. Takpe tapi nanti jangan salahkan abang tau. Malam ni tidur dalam bilik abangkan? Tahulah apa abang nak buat nanti. Ingat lagi tak mukadimah yang abang bagi kat pejabat hari tu?” Danish pula melancarkan perang. Bukan dia nak buat betul pun saja menggertak dan nampak sangat Iman takut sampai pucat muka isterinya itu.

Iman segera menyentuh bibirnya dengan tangan. Mukanya jelas gelisah. Hmm.. memang dia tahu apa mukadimah yang Danish maksudkan. Mukadimah itulah menghilangkan ciuman pertamanya dulu.

“Danish jangan nak buat benda tak senonoh ye.” Iman memberi amaran. Suaranya bergetar.

“Tengoklah. Kalau berani masuklah bilik malam ni.” Danish hampir sahaja menghambur tawanya.

Waktu mereka makan tu pun Iman tak berselera. Setelah di ugut berkali-kali baru gadis itu mampu menghabiskan makanannya itu pun dalam keadaan terpaksa. Iman betul-betul takut Danish melakukan sesuatu.


Sesekali mata Danish melirik ke arah Iman yang gelisah menonton televisyen bersama Jehan yang sudah lentok di paha gadis itu. Dia tahu gadis itu gelisah kenapa? Hatinya masih sekali lagi bagai di geletek memandang wajah Iman. Mesti Iman tak ingin masuk ke biliknya malam ini setelah menerima ugutan di restoran tadi.

Danish bergerak ke sofa tempat duduk Iman. Sengaja dia menolak tubuh Iman lebih ke tengah sofa agar dia dapat menyelit di tepi gadis itu. Tak di hirau mata papa dan mamanya yang turut menonton televisyen bersama mereka. Tangannya di lingkarkan ke bahu Iman. Bibirnya di dekatkan ke telinga Iman.

“Malam ni abang tunggu sayang dalam bilik tau. Jangan pula tak berani nak masuk pula ye. Kalau tak abang dukung je sayang.” Bisik Danish lembut. Saja mengusik. Seperti jangkaannya wajah Iman merah.

Pantas Iman mencubit paha Danish. Malu dia mendengar kata-kata Danish itu. Macam kemaruk je. Dahlah dari tadi dia memang takutkan Danish, sekarang lelaki itu bagaikan sengaja menambahkan pula tahap ketakutannya.

Dato Arif dan Datin Hajar saling berpandangan melihat gelagat anak menantunya itu. Mereka perasan sejak balik dari klinik tadi kedua-duanya mesra semacam. Macam berlangkas pun ada apabila anak terunanya bagai mabuk cinta asyik mengekori je ke mana Iman pergi. Akhirnya kedua orang tua itu tersenyum simpul. Mendoakan anak menantunya nanti akan lebih bahagia.




Maya menghempaskan pintu biliknya. Sakit hatinya hanya tuhan yang tahu. Habis semua barangnya di campak. Berdetap dentum bunyi barang di campak. Tak pernah dia rasa semalu ini. IMAN... Gadis itu yang memalukannya. Yang merampas segalanya. Danish pun semakin berubah kerana Iman.

Danish memang sudah berubah. Walau tak pernah Danish menyatakan cinta terhadapnya namun sejak kecil lagi Maya yakin Danish akan jadi miliknya kerana hubungan keluarga mereka. Tapi Iman yang menganggu haluannya. Kerana Iman, Danish semakin tak perdulikannya. Iman perlu di ajar. Iman perlu di singkirkan.

“Masuk.” Jerit Maya dari dalam bilik mendengar pintu biliknya di ketuk.
“Maya, kenapa ni?” Tanya Puan Hartimah. Tadi dia tak berani menegur anaknya itu. Setelah mendengar sudah reda di dalam keadaan bilik itu baru dia berani mengetuk.

“Mama jangan sibuk boleh tak? Ini semua salah mama. Kalau dulu mama kahwinkan Maya dengan Danish mesti tak jadi macam ni.” Rungut Maya dengan muka bosan.

“Maya. Mama buat ini semuanya untuk Maya tau. Kalau Danish kahwin dengan Maya dulu mesti dia tak boleh mewarisi harta atuknya tu. Lagipun nanti-nanti pun Danish tu akan bercerai. Kalau Maya nak tahu ada satu rahsia tau. Rahsia yang bleh membuatkan Iman meninggalkan Danish. Rahsia yang boleh membantu kita.” Yakin sungguh Pn Hartimah. Memang ada satu syarat di dalam wasiat arwah Tuan Haji dulu yang akan membuat Iman meninggalkan Danish jika Iman tahu.

Yang penting sekarang syarat itu hanya di ketahuinya suami isteri bersama adiknya dan Dato Arif. Danish sendiri tak tahu hakikat syarat itu kerana waktu pembacaan wasiat itu hanya ada mereka berempat. Syarat itu akan menjadi modal untuk dia menghasut Iman meninggalkan Danish dan jika perlu dia akan gunakan untuk mengugut adiknya. Puan Hartimah sanggup buat apa demi Maya dan harta Danish.

“Rahsia apa mama?” Maya mula tersenyum tak sabar.

14 comments:

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

hu..hu..

kan sweet jer kalau cm nehh...

i syg u lbih laa kak iman..

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

alahh...suspens la plak?

aper rahsia nya ehhh?

jgan la iman mudah terpengaruh ngan citer dongeng mereka...

hu..hu..

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

n3 kali nehh mmg the best laa

u know y?

bcuz nmpak danish ngan iman tuhh sweet jer....~

sronok sgt bce~

skyahaya said...

next n3 plis..xsabo dh...hehehe

MaY_LiN said...

eiii..
pela dorg nak plan nie..
suspen2..

Anonymous said...

Hai iman,best bangat cite JAC ni...jln cite pun menarik n menyentuh perasaan tuuuu.hehehe.Cpt2 upload n3 k...

keSENGALan teserlah.. said...

nakal sunggoh danish nieh..
ekekekeeke...
ske2..
sweet sgt..
smbung2..

keSENGALan teserlah.. said...

ngeee..
tataw pon ader n3 bru..kat dashboard xder pon update..isk2..
problem toll..

btw,,besh sgt...sebok jer si maya nieh..
ape ek rhsie besa uh..??
ngeeee...suspen2..

misz nana said...

huh? rahsia pe tu?
x sabar nak tau ni..
huhu..

Puteri said...

alamak!! syok2 bc tetibe je abis.. bl nk smbung nih.. huhuhuhu.. iman, u mantop lar.. bg 5 bintang... mntak2 jgn le iman bercerai ngan danish.. bsemangat blik bc novel2 yg kene tinggal kat umah tuh.. ahakz..

haikadove said...

waaa.. besh besh! shweeet jee danish nie..

tp xske laa mak maya tue. sbuk jee nk kcw org. ksian iman nant.. huhuuu

strawbErry is sOur said...

love it!!!.
rhsia apa plak nie??>>
ari2 xde pown...sspen jew..
smbung la lagi...

liana said...

best sgt..selalunyer makan masa bemingu baru nak habis 1 novel..tapi novel ni..tak smpi 2 hari dh habis..seronok dgn karektor danish tu..nmpk macho..tpkan part org ketiga ambil alih sykt sekejap sgt..mcm habis mcm tu aje..any way tahniah..sy terhibur membaca nyer..

naqia said...

asalamualaikum..kak iman saya dah habis 1 buku kak iman"jodoh atau cinta"..mmg best...x tidur mlm saya baca..hihihi...bila nk buat karya yg lain pulak..saya tertunggu2 karya kak iman..thanks kak iman sbb buat buku yg bestt giler..