Friday, April 10, 2009

Jodoh Atau Cinta25

“Terima kasih Tengku. Saya boleh jaga diri saya sendiri.” Jawapan Iman mengundang kemarahan Suhana. Malu dia dengan Tengku Farid.

“Adik! Mama tak pernah ajar adik macam tu.” Merah muka Suhana menahan marah. Farhan memandang kemarahan Suhana.

“Hmm... Malam ni mama tidur rumah Han ke mama nak tidur rumah Iman?” Farhan cuba menukar tajuk. Mata Suhana mencerlung memandang wajah Farhan. Tahu Farhan cuba menyelamatkan adiknya.

“Mama tidur kat rumah Farhan. Kalau duduk dengan adik kang gaduh pulak.” Sinis ayat Suhana. Iman tahu mamanya marah pada dirinya.

Tak lama kemudiaan mereka meminta diri untuk berpisah. Demi untuk tidak menaikkan kemarahan mama mereka. Farhan sengaja menawarkan untuk menghantar pulang Tengku Farid. Tengku Farid jelas gembira. Namun sampai di banglo empat tingkat milik Tengku Farid itu, rata-rata anaknya tidak mahu masuk dan menjadikan hari sudah lewat. Saat itu sempat Tengku Farid berbisik pada Suhana yang dia tidak ambil hati pada anak-anaknya kerana dia tahu anak-anaknya tidak bersalah. Keadaan memaksa mereka begitu.




Keberlakangan ini Iman memang terlalu sibuk. Sibuk menguruskan majlis Arrisya lusa ini. Ke sana ke mari dia dengan Datin Hajar menguruskan majlis itu. Seperti Iman jangkakan janji Danish membantu hanya tinggal janji apabila Danish terpaksa ke London menguruskan sesuatu.

Dah hampir tiga minggu Danish ke sana. Adakalanya rindu mula menjenguk hati Iman. Entahlah... yang pasti dia memang rindu. Namun tak pernah terluah dari bibir Iman. Hanya Danish membisikkan kata rindu itu saban malam di telinganya. Hmm... Rindunya... Tambah-tambah lagi dua tiga hari ini Iman terlalu sibuk sampai langsung tak ada masa untuk YM bersama Danish. Tak nampak muka... Hanya suaminya itu yang telefon dia setiap hari.

“Iman, Ni telefon.” Iman terperanjat di tegur oleh Datin Hajar. Lambat-lambat dia mencapai handphonenya itu.

“Hello” Iman memberi salam.

“Hello sayang buat apa tu?” Kedengaran suara Danish ceria di hujung talian.

“ Assalamualaikum. Iman tengah isi gula-gula dalam kotak ni.” Iman gembira sekali mendengar suara Danish. Pantas dia bangkit menuju ke tingkap di tepi sebelah kirinya. Memandang ke luar. Wajahnya penuh berseri.

“Isi gula-gula ke termenung? Rindu kat abang ye?” Uji Danish.

“Danish kat mana ni?” Iman mengelak.

“Abang tahu Iman rindukan abang dan...” Iman terasa dekat sangat suara Danish dengan dirinya. Tiba tiba Iman terasa ada tangan memeluk pinggangnya dan ada bahang tubuh yang melekat di berkangnya. Seretak itu dia terdengar suara Danish berbisik di telinganya.

“Dan abang pun rindukan sayang.” Suara Danish itu membuatkan Iman berpaling. Dia tak bermimpi. Danish di hadapannya kini.

“Danish ni jahat. Suka usik Iman. Bila sampai ni?” Iman menghulurkan salam untuk bersalaman dengan Danish. Danish menyambutnya. Sebaik Iman mengangkat kepala selepas mencium tangannya, Danish menarik Iman di pelukkannya. Melepaskan rindu.

“Danish. Malulah kat orang.” Iman menolak lembut dada Danish. Bertapa saat ini dia memang mahu dekat dengan Danish sebegitu hanya tuhan yang tahu. Tapi dia masih di asuh dengan sifat ketimuran yang penuh dengan rasa malu.

“Ala sayang sekejap je. Abang rindu ni.” Danish masih belum mahu melepaskan Iman. Danish menatap wajah Iman. Iman turut merenung wajah suaminya. Mata bertautan. Masing-masing melepaskan rindu. Mereka lupa di mana mereka Iman menglilitkan tangannya manja di leher Danish.

“Bila Danish sampai?” Tanya Iman lembut.

“Dah lama dah. Sayang tu termenung sampai tak sedar abang dah balik.” Nada Danish seakan merajuk. Namun pegangannya di pinggang Iman di pereratkan.

“Orang buat kerjalah. Mana ada termenung.” Iman menutup malu.

“Yelah tu buat kerja. Dari abang datang tadi sampai abang call, abang tengok sayang pegang kotak yang sama je. Ini mesti sayang rindukan abang sebabtu termenung. Apa kata orang dulu-dulu. Makan tak kenyang, mandi tak basah?” Usik Danish. Iman tertunduk menahan malu. Dia hanya mengakui dalam hati.

“Ada-ada je Danish ni. Macam mana kerja kat sana dah selesai?” Tanya Iman.

“Alhamdullilah, dah selesai apa yang patut dah. Cuma penat lah sayang. Tak cukup rehat.”

“Kenapa? Banyak sangat kerja ke?” Iman bertanya dalam keadaan kesian.

“Banyak tu memang banyak. Kerja untuk tiga bulan siapkan dalam tiga minggu. Abang tak bolehlah. Kena siapkan juga cepat-cepat. Pagi petang meeting.” Rengek Danish.

“Kenapa Danish nak buat cepat-cepat sampai rehat pun tak cukup?” Iman tak senang.

“Mana boleh tangguh-tangguh. Abang nak siapkan cepat-cepat sebab nak balik cepat. Rindulah kat sayang. Mana tahan asyik call dengan YM je. Sesekali nak gak peluk sayang macam ni. Next time abang pergi. Iman kena ikut tau.” Danish sudah memerintah.

“Tengoklah macam mana. Kalau Iman sibuk tak boleh lah. Minggu depan ni pun Iman kena pergi Cameron siapkan kerja.” Iman menjatuhkan tangannya. Lenguh tangan Iman bergayut di leher Danish. Namun dia tetap membiarkan Danish memeluknya.

“Sayang nak pergi Cameron? Abang ikut ye?” Seraya itu Danish mencium dahi Iman. Iman tak sempat menjawab dah terdengar suara Datin Hajar menegur mereka.

“YA allah. Budak-budak ni. Tak malu ke? Hmm tahulah rindu. Hisy mama yang tengok segan. Maaflah Kak chik, Kak Ngah. Anak menantu saya ni memang macam ni. Yelah pengantin lama yang baru. Itulah dulu, lepas kahwin je sorang kat sana sorang di sini. Bila dah tahu nikmat perkahwinan ni, hmm... baru tahu. Sampai tak lepas tu. Berpisah sekejap je dah macam rindu setahun.” Seloroh Datin Hajar pada kakak-kakak sepupunya yang datang membantu. Iman segera menolak Danish menjauh. Pelukkan Danish terlepas. Di kerling wajah Iman memerah. Baru mereka sedar, rupanya banyak lagi orang di situ memerhatikan mereka. Mana dengan saudara mara yang datang membantu dengan beberapa pereka pelamin yang di upah menghias pelamin.

“Ala mama ni. Mama juga cakap kitaorang ini pengantin lama yang baru. Sekarang ni nak bayar hutang lepas lah. Dulu dulu kan tak bermanja.” Selamba Danish menuturkan tanpa ragu. Iman pula yang jadi malu. Segera Iman meminta diri ke dapur. HISHHH>>> MALUNYA.

14 comments:

SyAfIrA iDaYu said...

eee...best...
sweet sngt...romantik tol la diorang tue...
huhu...sambung lg ek...

keSENGALan teserlah.. said...

waaahhaa..romantik gile danish niehh..
huhu...sweeet je iman ngn danish...
ske2..

Anonymous said...

alahai comelnya iman & danish
:]

lynodehearty said...

tp nape iman x panggil abg kt danish..xbest la plak..

ceritaku MEMORIKU said...

warghhhh.
comelnye.
boley2 xpasan de org tgk adegan dorang2,bhahaha.
smbung2
-na'dz

MaY_LiN said...

amboi..
bukan main lg danish ngan iman yea..
lovey dovey gitu..
thanks iman..

::cHeeSeCaKe:: said...

wawawa..romantik smpai xingt tmpt..
ahaaha..dpn org pon jd gak..
best2..nk lg..~

polaris stars said...

alah, kak iman bagi sikit jer,,,
hem tapi apa2 pun thanks la upload gak citer tu walaupun dlm kesibukan...

peminat setia jac akn tunggu sampai the end citer wlaupun terpaksa tunggu berminggu-minggu nak tgk next entry...hehehehehe

misz nana said...

bila iman ada kat rumah, danish outstation.. bila danish kat rumah, iman lak yg outstation.. hahahaa..

faNna said...

Bestla citer ni..Please update lg yek =)

ieja oewyn said...

salam iman
i just read ur JAC so nice
keep a good work
and gud luck for ur PSM :)
-oewyn-

Anonymous said...

salam iman
i just read ur JAC so nice
keep a good work
and gud luck for ur PSM :)
-oewyn-

Anonymous said...

alah...swit nye....~~huhu~~
tomey cgt danish....hehe...

dOUblEH said...

panas xsampai ke petang...ribut ditengah hari....hehehhe