Saturday, May 30, 2009

JODOH ATAU CINTA 28

Iman menangis dan terus menangis. Akhirnya dia memberhentikan keretanya di bahu jalan. Sedih hatinya. Ya terlalu luka bila di kenangkan kembali. Dia tak sangka Danish akan mengangkat tangan padanya. Harapannya Danish akan memujuknya lembut menenangkan dirinya tapi apa yang terjadi. Dia hamper di tamper oleh Danish.

Tadi setelah menerima kunjungan yang tak di jemput dari Maya di pejabatnya. Iman terus ke pejabat Uncle Fuad, peguam yang menguruskan wasiat atuknya. Uncle fuad telah mengesahkan segalanya. Memang segala harta peninggalan atuknya akan jatuh ke tangan Danish hanya setelah Iman melahirkan anak sulung mereka.

Masa itu Iman rasa dia ingin membiarkan waktu berhenti berputar agar dia tak perlu berhadapan dengan Danish, Namun kita manusia biasa tak akan mampu melawan kehendaknya. Iman tahu dia tak mampu mengelak lagi. Jadi dia harus tempuhi. Dia menanti Danish. Dia ingin kejujuran dari Danish. Tapi apa yang dia hampir dapat hanyalah penampar?

Pergaduhan seminggu lepas membuatkan Iman tekad memandu kereta ke tempat kerja. Dia lebih rela melawan traumanya dari terus bergantung pada Danish. Itu pergaduhan dua minggu lepas. Selepas ini dia tak tahu apa yang akan dia lakukan pula.



Farhan hanya memandang adiknya masuk ke dalam rumahnya. Melihat wajah Iman yang sembab dia pasti mesti ada masalah. Ini pasti soal Danish. Tak habis-habis. Orang lain pun bercinta tapi tak pula sampai macam ini.

“Kenapa ni adik. Macam cekodok basi je abang tengok muka tu?” Farhan bertanya penuh diplomasi.

“Abang...” Iman mula menangis. Ya sekarang sering kali dia menangis. Dan puncanya hanya satu iaitu Danish.

“Adik. Iman tahukan kalau Iman dah start menangis macam ni susah. Cuba cerita baik-baik pada abang. Pasal apa ni? Danish?” mendengar sahaja nama Danish, esakkan Iman semakin kuat. Sah itu puncanya.

Iman dalam sedih dan titisan air mata menceritakan pada Farhan apa yang terjadi. Tentang Maya. Tentang wasiat. Tentang Danish dan reaksi Danish. Hanya ciuman itu yang menjadi rahsia.

“Dia tak nak mengaku abang. Itu yang buat Iman marah sangat. Sakit hati Iman.” Iman sudah semakin tenang. Mungkin lega apa yang di pikulnya tadi sudah di lepaskan.

“Iman listen here. Abang tak sebelahkan sesiapa okay. Tapi abang letakkan diri abang dalam keadaan Danish. Mungkin betul Danish tak tahu pasal wasiat tu. Kalau tak Danish tak aakn marah macam tu. Iman tak fikir cara Iman silap. Datang-datang terus serang dia?” Iman mengerutkan mukanya. Farhan seolah-olah lebih menyebelahi Danish.

“Jadi sekarang Iman yang salah macam tu?” Iman memang tak boleh terima apa yang
abangnya katakan.

“Iman. Cuba Iman fikir. Danish pun sama macam Iman. Dia tak ada masa wasiat itu di bacakan. Iman dan dia nun jauh beribu batu. Kalau Iman tak tahu jadi tak mustahil dia tak tahu juga kan?” Farhan cuba membuka minda adiknya.

“Tapi parents dia tahu abang.” Iman menegaskan lagi.

“Itu parents dia. Kalau parents dia tak bagi tahu dia macam mana? Macam mana kalau komplot konon-konon nak gunakan Iman lahirkan anak untuk dapatkan harta itu hanya fitnah macam mana?” Farhan menegakkan lagi hujahnya. Iman terdiam.

“Mentah-mentah dia kena tuduh dengan Iman kalau betul dia tak tahu Iman. Lepas tu Iman nak suruh dia lepaskan Iman. Abang sebagai lelaki abang dapat rasakan ego dia tercabar untuk seorang suami. Kalau dia tak cintakan Iman pasti dah free je Iman dapat penampar tadi. Sebab dia sayangkan Iman lah dia dapat tahan dari menampar Iman tu.” Sambung Farhan apabila melihat adiknya hanya senyap. Dia tak mahu Iman melepaskan cintanya hanya kerana kata-kata orang. Iman tak pernah menyatakan yang dia cintakan Danish tapi Farhan tahu sememangnya Iman sayangkan Danish.

“Abang memang cakap macam tu sebab abang sekaum dengan dia. Iman nak balik. Cakap dengan kak Intan lagi baik.” Rajuk Iman. Dia mengangkat begnya. Menghulurkan salam pada abangnya.

“Adik seorang yang bijak dan matang. Be more mature in love. Jangan lepaskan apa yang ada hanya kerana mulut orang. Percaya pada abang. Tak akan ada orang lain mencintai adik seperti Danish sayangkan adik. Apatah lagi orang yang lebih sayangkan adik. He the only one who can love you more than everything.” Nasihat Farhan saat Iman mencium tangannya. Satu baiknya Iman. Semarah manapun dia. Dia tetap menghormati orang.



Danish bingung. Dia tak mungkin akan membiarkan sahaja ini berlaku. Semalam setelah
Iman pulang. Danish balik ke rumah keluarganya. Dia minta penjelasan dari orang tuanya. Apa yang paling Danish tak ingin dengar itu yang menjadi santapan telinganya. Mamanya mengesahkan tentang wasiat itu. Benar apa kata Iman.
Lalu hari ini Danish membuat keputusan ingin menjelaskan segalanya. Iman perlu di yakinkan. Danish rela hilang segalanya tapi tak mungkin sanggup kehilangan Iman.

Danish tahu hari ini Iman akan balik lambat memandangkan pagi tadi isterinya itu masuk lewat ke pejabat. Danish tak mahu menganggu Iman sekarang. Dia mahu berbincang dengan Iman dalam keadaan yang lebih tenang. Tanpa sebarang pengaruh kerja. Lantas Danish membiarkan Iman menyiapkan segala tugasnya dulu sebelum dia membawa Iman berbincang soal mereka. Sambil menunggu Iman, Danish menyiapkan kerjanya yang masih tertangguh.

“Iman wait. We need to talk.” Danish cuba menahan Iman saat dia melihat Iman berjalan di hadapan pintu pejabatnya yang sedia terbuka. Dia bangun dari tempat duduknya.

“Tak ada apa lagi yang perlu kita bincangkan lagi.” Iman tanpa menunggu lama terus melangkah. Danish yang belum bersedia untuk pulang itu di tinggalkan. Danish menghentak mejanya. Dia terlepas peluang kali ini.

Iman berjalan ke arah keretanya ketika ada dua orang lelaki yang berbadan sasa menahannya di pertengahan jalan. Apa hal pula kali ini? Sudahlah dia ini kepenatan. Pagi tadi dia mendapat panggilan kecemasan dari abangnya. Ada orang pecah masuk ke rumah abangnya. Satu pagi dia menemani abangnya menguruskan segala macam hal.

Nasib baik abangnya tiada di rumah malam itu sebab ke Seremban kerana Kak Intan di masukkan ke hospital sebabkan gastrik. Pelik doktor di tahan di wad. Tapi bila fikirkan balik Intan pun manusia biasa. Jadi NOTHING IS IMPOSSIBLE.

“Kenapa ini?” Iman bertanya pada orang yang tak berintelektual menahannya di tengah jalan itu.

“Maaf Tengku Iman, kami di suruh menjemput Tengku.” Kata salah seorang lelaki itu.

“Awak salah orang. Saya Iman Umairah. Bukan Tengku Iman.” Iman seakan boleh menghidu mereka ini orang suruhan papanya Tengku Farid. Cuma mungkin papanya lupa di pangkal namanya tiada perkataan Tengku.

“Kami tak salah orang. Puan ini Iman Umairah Binti Tengku Farid. Kami mohon untuk Tengku mengikut kami.” Iman sudah teragak-agak untuk lari pada masa itu. Dia mengangkat begnya dan terus melemparkan ke arah kedua orang lelaki itu. Saat tumpuan lelaki-lelaki itu terganggu. Iman pantas melarikan dirinya.

Iman berlari dan terus berlari. Kadang-kadang dia menoleh ke berlakang. Dia ingin cepat sampai ke pintu lif di bahagian tempat pakir itu. DUMMM.... Iman terlanggar seseorang. Wajahnya tersembam ke dada insan itu. Tubuhnya terasa di rangkul oleh seseorang. Seolah-olah tadi dia berlari ke dalam pelukkan itu. Perlahan-lahan Iman mengangkat mukanya ingin memandang orang yang sedang merangkulnya itu...



Iman menarik nafas lega. Wajah Danish di ruang matanya. Walaupun tak melihat tadi Iman sakan sudah tahu itu Danish. Iman kenal bau minyak wangi Danish. Iman kenal bau tubuh Danish.

“Iman. Kenapa ni sayang?” Danish bertanya penuh perihatin.
Tadi sangka Danish peluangnya untuk bercakap dengan Iman hari ini sudah tiada namun rupanya jodohnya dan Iman kuat. Mereka bertemu lagi. Namun kini bukan itu prioritinya. Iman lebih penting. Cemas dia melihat Iman berlari sendirian di tempat pakir yang sunyi ini. Macam kena kejar je lagaknya.

“Ada orang kejar Iman.” Entah kenapa Iman benar-benar lega. Secara spontan dia memeluk Danish erat. Dengan cara itu dia dapat menenangkan dirinya.

“Siapa yang kejar Iman?” Danish membalas kembali pelukan Iman. Dia mengusap lembut berlakang isterinya bagai mahu mengusir segala ketakutan yang ada dalam diri isterinya itu.

“Entah Iman tak tahu. Mungkin orang Tengku Farid. Semalam rumah abang Farhan pun di pecah masuk. Tapi tak ada benda hilang... macam...” Belum sempat Iman menghabiskan ayatnya. Kedengaran berberapa derap kaki menghampiri mereka. Ingin bersembunyi? Dah terlambat.

Danish menlepaskan tubuh Iman dari rangkulannya. Sambil memegang tangan Iman, Danish berdiri di hadapan isterinya itu. Melindungi Iman dengan tubuhnya. Seakan memberitahu untuk sampai kepada Iman mereka kena melalui Danish dahulu.

“Ada apa ni?” Danish bertanya dengan suara yang cukup tegas. Dia menahan marah sebenarnya. Siapa tak marah pada lelaki yang mengejar isterinya? Menakutkan wanita kesayangannya?

“Maaf Encik. Kami di minta menjemput Puan Iman. Kami diarahkan membawa Puan Iman pulang walau dengan apa cara sekalipun.” Mendengar kata-kata lelaki tersebut. Danish tahu akan berlakunya pergaduhan. Mereka akan lakukan apa sahaja demi membawa isterinya itu pergi. Dan danish pasti tak akan membiarkannya dengan mudah berlaku.

“Kalau jadi apa-apa. Abang nak Iman lari.” Danish berbisik perlahan di telinga Iman.
“Tapi?” Iman membantah. Tangannya memeluk erat lengan Danish. Tak mungkin untuknya membiarkan Danish sendirian menghadapi segala itu.
“Tolong dengar cakap abang Iman. Jangan perdulikan abang. Iman kena lari dulu.” Danish memberi arahan.

Iman tak terkata apa lagi. Saat itu Danish sudah melepaskan genggaman tangannya dan melangkah ke hadapan untuk berdepan dengan lelaki-lelaki itu. Iman bergerak berberapa langkah ke berlakang. Dia melihat Danish ‘berbicang’ dengan ‘mereka’. Dia melihat Danish mengelak dari serangan-serangan yang di berikan. Iman ingin membantu.

Namun saat dia ingin melangkah ke arah Danish terasa lengannya di tarik orlah seseorang. SIAPA? Adakah orang itu datang untuk membantu? Atau sebahagian dari mereka yang bergelut dengan Danish? Iman tak berani nak menoleh ke sebelahnya.

26 comments:

::cHeeSeCaKe:: said...

hohoho..persoalan tol..sape lak yg trik tgn iman ni..bestla farhan ni..mmg matang tol...nak lg..!
stlah sekian lame xde..akhirnya JAC muncul kembali..ehehe

kak tyea said...

iman paksa saya leave comment..huhu..ehem, xdelah...saya memang nak komen pun...suspen..interesting...like it this way

keSENGALan teserlah.. said...

ngeeee..
akhirnye ade gak..
lme da tggu..
huhu..iman,,settle leklok..
ape pasnieh??
tengku farid uh ke yg suh dorang bwk iman blk?
ke sbhagian dri konspirasi maya?
ngeeee..suspen2..
nk lgi..

ceritaku MEMORIKU said...

warghhhhhhhhhhhhhh.
suspen gile kak iman.
sambung2
cum agenda maya jerw.
danish syg iman.huhu.
iman peluk dasih.ahakzzzz.
smbung2
xsabar.
-na'dz

Arisa Aizawa said...

akhirnya ada gak n3
tq kak iman,suspen nak lagi.....
kak iman boleh tak ajar arisa mcm mna nak disable copy paste
please...............

Anonymous said...

kak iman....update le cpt cket...
plis.plis.plis.........

*a m a l* said...

comelnya danish dgn iman nie...
kak iman,sambung la cpat2 k..
da lama sy tgu nak bce nie..

MaY_LiN said...

aiyok sapa tu..
harap2la abg iman..

Mila said...

nice story..
matang n menarik
teruskan berkarya..
like the way ur narrate the story..
wish u all the best..
can't wait from the upcoming episodes..

jit said...

argggghhhh!!!!!
sgt suspen ni
aduuuhhh berdebar btl tunggu nxt n3
iman pleasee.. masukkan cecepat..

teruja ni
hahah!

aL-HaNis said...

alamak, suspen tul ni, sape tarik tgn iman, sape???

misz nana said...

Sape la orang tu eh?

nadia said...

lama tunggu n3 bru ni. newey, makin suspen ni. cpt la smbg iman.

~~JawaPan r!ndu~~ said...

ala..
awt ckit sgt..
anyway best la..
n3 cpt ckit ea iman

Anonymous said...

knp sy x leh bc ni???? x keluar pun 2lisannya... huhuhu sedihnya

in_wired88 said...

sapekah.. yang baek ke yg jahat..

fisa said...

salam.iman,de typing error la dr segi ejaan..cth mcm prggan 1st,hamper di tamper.de 1 lg kt prggan 11 x slp.aakn.tu je...tp cite ni best sgt...suspen btul.jgn la bwk lari iman...mrana danish nnt.huhu....

Adilah_mds said...

Assalamualaikum...

skli skla nak kmen jga ehe...
sya rsa bkn Tgku Fuad yg sruh, msti ranc Maya n Ibu dia...
yg trik Iman pla Iskandar...
tpi hrap2 bkan Iskandar la ye, tak sronok ada yg kcau daun...

izah said...

salam...
huhu..
wat saspen btol..
takot pon ada..
huhu...

Ietams said...

ish! tragis..tragis..
cepat sambung... tak sabar nak tau ape jadi

Anonymous said...

dh lme tguuu nih...n3 28 nih pun i bce blik...bile nk kuar yg lenn???huaaaa....peminat setie nihhhh...pleaseeee

sepatu biru said...

ya Allah... siannye danish ngan iman..
cepat2 la sambung.. mmg da x sabor2 nak tunggu sambungan nih..
aduhai..
penasaran gle!!!
huhu...

whitelily zyzyx said...

cepatlah sambung...

Anonymous said...

lmbat ye n3 kali nie....
mne smbungan nyer...
plzz msok kn cpt yer...
nnt lupa laa...
sp tarik tngan iman..??
jgn2...
ermm...

pape pon gud luck..

*eik9bfly*

Anonymous said...

ermmmm...
btl la lm sgt dah tggu nie...
xsbr rasa'y nak tggu smbungan....
plzzzzzzzzz.....
klu bleh klu entri kali nie...
smbung bnyak2 k...

AMNA REEN said...

congrats iman....novel yg awak garapkan ni bjaya menyentap jiwa n ketengan sya.... JODOH atau CINTA