Saturday, May 2, 2009

Jodoh Atau Cinta 27

Danish pening. Dia sudah tak tahu bagaimana untuk memujuk Iman. Sudah lebih seminggu dia memendam rasa. Iman marah. Iman merajuk. Iman tak perdulikannya. Itu semua membuat hatinya nanar. Namun satu yang melukakan hatinya. Iman menjauh dan semakin rapat dengan Iskandar. Dia tahu soal kerja menuntut Iman selalu berhubung dengan lelaki itu.

Danish tahu tak logik untuknya cemburu. Tapi Danish tak boleh nak lepaskan dirinya dari rasa ragu. Lebih-lebih sekarang hubungannya dengan Iman sebegini dan Danish sendiri tahu Iskandar menyimpan perasaannya terhadap Iman. Cara pandangan Iskandar cukup menceritakan segalanya. Suami mana tak cemburu kalau tahu ada lelaki lain yang menyintai isterinya. Isteri kesayangan pula tu. Adakala Danish rasa menyesal pula sebab tak ‘ikat’ Iman dari dulu. Kalau dulu dia ‘ikat’ Iman dengan kuasanya. Tentu sekarang mudah untuknya memujuk Iman.

“AHHH...” Buat sekian kalinya Danish mengeluh lagi. Rasanya mengeluh dah jadi kerja tetapnya buat masa ini. Bunyi interkom menganggunya.

“Ya Zahlia?” Dengan malas Danish menjawab.

“Encik Aiman. Cik Maya nak jumpa.” Suara Zahlia menyapa telinganya. Ini lagi satu masalahnya. Maya mengganggu hidupnya kini. Pagi petang telefon mengajaknya keluar. Pernah juga Maya menganggunya di Kondo lewat malam. Cuba menggodanya. Penat dia menolak.

“Cakap kat dia. Saya sibuk. Tak nak di ganggu.” Ringkas pesanan Danish. Dia tak mahu nak beratkan kepalanya dengan masalah Maya pula. Cukup Iman membuat hidupnya haru biru.

“Baik Encik.” Lega mendengar balasan Zahlia. Talian interkom di matikan.

Danish kembali ke fail-fail di hadapannya. Cuba menumpukan perhatian. Sekejap sahaja dia mendengar pintu pejabatnya di rempuh. Maya. Melihat Zahlia cuba menahan. Danish memberi isyarat tak apa pada Zahlia. Danish lupa Zahlia bukan lawan buat Maya. Maya tu terlalu tekad.

“Ada apa Maya? I sibuk.” Danish benar-benar muak.

“You selalu je sibuk sekarang. Langsung tak ada masa untuk I dah. I rindukan you tau tak?” Bentak Maya manja.

“Tolonglah Maya. I sibuk. Lagipun buat apa I nak kena spare masa dengan you? You carilah kawan-kawan you. Kan you ramai kawan.” Danish membalas dengan nada jengkel.

“You dah berubah Danish. Dulu you tak macam ni. Ini semua kerana perempuan tu kan? Mesti dia dah guna-gunakan you.” Tengking Maya. Mukanya jelas merah menahan kemarahan. Ayat Maya telah mampu membuat Danish memangku kepalanya. Memandang Maya buat kali pertama sejak gadis itu masuk.

“Watch your mouth Maya. Dia yang kau kata ‘perempuan tu’ adalah isteri aku. Jangan ikut sedap kau je bercakap. Kalau kau datang ni hanya nak kutuk isteri aku. Baik kau keluar. Cuma satu aku nak ingatkan kau. Kita tak pernah ada apa-apa. Ya dulu kita rapat tapi aku tak pernah cintakan kau. Satu-satunya insan di hati aku adalah Iman dan aku cukup benci kalau orang tu mengata dia. Sebelum apa-apa jadi baik kau keluar.” Halau Danish. Matanya mencerlang marah mengundangkan rasa cuak di hati Maya. Bahasanya pun dah bertukar.

“Isteri? Isteri you tu curang dengan orang lain. Tu yang you sayang. Yang ke sana kemari dengan jantan lain tu. Tak apa Danish. I akan buktikan kalau I tak dapatkan you. You juga tak aakn bahagia dengan perempuan tu. You tengoklah.” Maya keluar sambil menghempas pintu. Danish terasa tercabar mendengar kata-kata Maya. Ya kini Iman rapat dengan Iskandar. Danish mencampakkan fail di hadapannya. Bertambah serabut ortaknya.





“APA NI?” Iman terkejut melihat Maya merempuh masuk biliknya. Melihat Zila dan beberapa kakitangan lain di muka pintu. Iman memberi isyarat supaya mereka keluar dan kepada Zila di minta dia menutup pintu.

Huh... Lepas ni hangatlah lagi gosip di bangunan ni. Bukan Iman tak tahu keberlakangan ini ada gosip menyatakan yang Iman dan Danish yu semakin rengang sebab kepulangan Maya. Ada juga suara sumbang berpendapat yang dia dan Danish itu konon-kononnya cuba menutup ‘affair’ mereka. Nak salahkan mereka, Iman faham yang budak officenya ini tak tahu status hubungan sebenar dia dan Danish. Jadi nak salahkan siapa?

“Apa kes ni?” Iman cuba bertanya dengan tolenrasi.

“Apa kau tanya aku. Eh perempuan. Tak cukup kau guna-gunakan mertua kau. Kau guna-gunakan Danish juga ye. Sampai dia dah tak hiraukan aku lagi. Eh sedarlah diri kau tu sikit.” Suara Maya menengking tinggi. Memang belatih suara sungguh lah dia ni.

“Oh pasal Danish. Maaflah Maya. Aku tak main guna-guna ni. Kalau dia tak hiraukan kau. Bukan salah aku. Belum buat guna-guna dah dia lupakan kaukan. Kalau aku buat guna-guna entah macam mana agaknya. Hmm goos idea tu.” Iman sengaja mencurahkan minyak ke api.

“Kau jangan nak sombong dengan aku. Kau ingat Danish ikhlas dengan kau. Lepas dia dapat apa yang dia nak. Aku pasti dia akan tinggalkan kau. Kau nak tahu kenapa dia baik sangat dengan kau tu? Sebab dia nak anak dengan kau. Supaya dapat harta ni semua. Kau tahu tak. Semua ni kerana harta je.” Maya tersenyum sinis. Gembira melihat perubahan wajah Iman.

“Kau cakap apa ni?” Iman seolah-olah dipukau untuk lebih tahu. Hatinya berdetak kencang.

“Hmm kesian kau. Kau mesti tak tahu. Mertua kesayangan kau tu mesti tak beritahukan. Yelah takkan nak rancangan dia orang dengan Danish gagal. Kau ingat mereka tu nak baik sangat ke dengan kau ni? Kalau kau nak tahu arwah atuk kau yang tak berguna tu telah mewasiatkan kalau Danish nak dapat segala harta tu. Dia kena ada anak dengan kau. Kesiannya kau.” Sinis sungguh suara Maya. Melihat Iman percayakan dia.

Iman merasakan kepalanya deras berpusing. Hatinya menangis. Wajahnya keruh. Iman tak menunggu lama dia terus mengambil beg yang terletak di kabinet belakang dan pergi dari situ. Maya ketawa gembira. Rancangannya berjaya. Kali ini Iman tak mungkin maafkan Danish.




Danish terkejut melihat Iman menunggunya di hadapan pintu kondonya. Terkejut tapi Danish gembira. Hatinya menyatakan yang Iman telah maafkan dia. Namun memandang wajah Iman yang sedih membuatkan Danish sedikit gusar. Apa yang telah berlaku sebenarnya ni?

“Iman. Kenapa ni? Jom kita masuk.” Danish segera membuka pintu kondonya. Iman hanya membuntuti Danish.

“Kenapa ni?” Sebaik masuk Danish menarik Iman ke ruang tamu. Beg kerjanya di letak di atas sofa berhampiran. Beg Iman di ambil dan diletak di sebelah beg kerjanya.

“Kenapa ni?” Sekali lagi Danish bertanya lembut. Kedua-dua tangannya di pipi Iman mengangkat wajah Iman memandang wajahnya.

Iman merenung kosong ke arah wajah Danish. Iman mendekatkan Wajahnya pada Danish. Selamba dia memagut bibir Danish kasar. Danish terkejut. Dia inginkan kemesraan Iman tapi bukan kemesraan yang dia boleh rasakan tersirat rasa benci. Danish dapat merasakan kebencian dan rasa marah di sebalik kelakuan Iman. Danish menolak tubuh Iman menjauh.

“Kenapa ni?” Suara Danish melengking tinggi. Di dorong rasa terkejutnya.

“Bukan ini ke awak nak? Awak baik dengan saya sebab nak anak kan? Supaya awak boleh mewarisi harta atuk.” Suara Iman bergetar hebat.

Danish memandang Iman tak percaya. Apa yang Iman katakan? Dia tak tahu apa-apa pun. Selama ini Danish tak pernah kisah pun pasal wasiat atuknya. Wasiat itu pun dia tak pernah nampak inikan nak tahu isi kandungannya.

“Apa yang Iman cakapkan ni?” Danish benar-benar tak tahu.

“Tak payah berpura-puralah awak. Saya dah tahu semuanya. Awak baik dengan saya kerana nak anak supaya dapat mewarisi harta arwah atuk. Sebab itu syarat arwah atuk dalam wasiat. Yang mana awak hanya akan berhak sepenuhnya menjadi perwaris harta awrah atuk jika kita ada anak. Selama ini saya percayakan awak. Saya setia pada awak. Awak buat saya jatuh cinta semula pada awak. Awak buat saya leka dengan awak. Tapi sekarang baru saya tahu awak tak ikhlas sebenarnya. Cinta awak palsu. Baik saya setuju kalau awak nak anak dengan saya. Saya akan lahirkan anak untuk awak. Kita boleh mula sekarang. Tapi saya minta awak lepaskan saya selepas saya habis pantang dan anak itu akan duduk dengan saya. Cuma itu yang saya minta. Awak boleh bersama Maya dan saya boleh bersama...”

“Iman.” Danish menjerit nama Iman menghentikan apa yang Iman hendak katakan. Tangannya turut naik melayang ke atas. Iman terkejut melihat Danish ingin menamparnya. Danish menurun kembali tangannya.

Tak mungkin untuknya menyakiti orang yang dia sayang. Melihat wajah Iman terkejut Danish rasa bersalah. Ingin memohon maaf. Belum sempat dia berkata apa,, Iman dulu menyambar begnya lalu berlalu keluar. Danish terus kaget di tempatnya sebelum dia terduduk di sofa.

Dengan kedua-dua belah tangan dia meraup wajahnya. Dia tahu dia terlalu ikutkan perasaan. Tapi tahukah Iman. Tanpa Iman sedar, kata-katanya telah menyebabkan kesabaran Danish hancur berkecai. Bertambah beratlah masalah dia dan Iman.

24 comments:

bulan bintang capricorn said...

oh no..
makin trok je prob dierowg nie..
danish pls arr..
g pujuk iman 2 cpt..
iman 2 da arr senang cair..
iman da kte an yg dier da fallin in luv ngan danish so danish pe lg..grab iman cpt..
wahh..
emo lak..
hehe

peminat iman n danish said...

tidakkkkkk..konflik tlah melanda~nice...=)

rAzLin a.k.a aLyn said...

oh no... kmflik2!!!..
kenapa semua ini terjadi?.
adoi maya, ingat dah luput da, skrg mncul kmbali,

Kak Iman, saya xska Maya tu, nnti nak2 abis nnti buat Maya sakit ke, apa ke er?hehe..

::cHeeSeCaKe:: said...

hohho..danish,kawal kemarahan..g la pujuk iman tu..
iman,jgn marah2 danish ye..sean die..die xsalah pon..jgn biarkn phak k3 mghncurkn umah tgga kite..

jit said...

wusshhh.. mantap ni gaduh laki bini~
iman sambung cepat2 tau~
really can't wait 4 da next n3~

MaY_LiN said...

ala...
jahatnye maya nie...
cepat la kejar danish..
tamo la gaduh2..
hukhukhuk...

Anonymous said...

aaaaaa
kak iman, klau sy nak lempang maya tu boleh x? pleaseeeeeee >.<
hehe :DD

misz nana said...

blom abes satu masalah, masalah len datang lagi.. adehh..

Anonymous said...

wahhh..dh semakin menarikk..cpt2..smbg..
bestttt..

*c i n t a* said...

kurang asam btul la maya nie..
danish pun satu,asal tak pcaya kat isteri sendiri?

keSENGALan teserlah.. said...

eeeeii...
benci tol ngn si maya gedix xcukop kain uh..hambek ko..dush2..
arghh...
masalah2..
danishh...go n catch her plis..
plis2..
huhu..
smbung2..

norhamizah said...

sakit yer ati....
rasa mcm nak tampar jer MAYA nie....
anyway konflik dah makin berat...
apa2 pun iman msti leh berfikir lebih dalam lg...

<> said...

nyampah tol ngan maya 2...
cam nk campak jer dlm lombong..
suke nk kcau umah tngga org..
sian kat danish n iman...
cepat2 smbung ek..
xsabo nk bca nding die...
pjg lagi ke novel ni...?
wat lg gempak tau..
gud luck!!!!

Anonymous said...

nk n3 baru...pliz......

adzika

Anonymous said...

akak bler nk smbung lg..??
syok la cite nyer
hampir menitis air mata..
hehe....
tp btol aper...
smbung bg tau yer....

wat cite yg lebih suspens...

Gud Luck & All da best..

-EikabfLy-
:-)

war_niey said...

maya 2 mmg gedik la.dh laki 2 x ska jgn la nak mengedik dgn laki 2 lg esp kalo suami org.tlg la sedar diri skit.ksian kat iman,danish x tau pun psl nie tiba2 ja dituduh bt mcm 2 sbb ank harta arwah atuk dia.sian gler.danish dgn iman kn g jmp mak bpk diorg tny btul2 psl cita nie.
pnjg lg ka cita nie???dh smpi kat konflik dh nie.dh x sabar nak tau apa yg tjadi sterusnya.

dreamer said...

I'M NEW HERE...

dh bce sume epsod jodoh @ cinta smpai yg latest ni...

best....:)

menyampah gle ngan maya tu,
patutnya kasi dia yg xcident or wateva...asal xgngu rmh tnga org len...
tpi blum apa2 dia dh kasi BOM besar pny kat iman pla...

dis story is gting more intersting...:)

congrat 4 the writer...;-)

Anonymous said...

~~luvinpurple~~ said:

nk n3 ag....ltk byk2...
huhuhuhu cpt2 smbung...
cter nih dh smkin pns....
hihihi

Anonymous said...

salam..nice story walaupun nampak tipikal..papepon selamat maju jaya =)
maaf..nak komen sikit..kadang2 bahasa inggeris yg digunakan macam salah strukturnya..mungkin boleh check balik kot..papepon kalo di novel kan mmg best lah =)

~freakycuteyanime~ said...

kak iman kalu saya tumbk maya tu ok x....bencinyer kat maya tu.....
danish cept pjuk iman nanti melepas....

syienaz said...

oh nooo...!!!!
nape iman x siasat dulu??
jgn r men terjah je...!!
maya mmg jht!!
kak iman...
nnt ending buat la si maya tu mati ke, ape ke...
ish!! rase mcm kejam plak..
hehe
cian danish...
danish kene sabar...

baiduri said...

Sian kat danish.Dia kenalah btindak proaktif utk selamatkan rmhtangganya. X kan nk biarkan org luar ganggu dia dan iman..

Iman lak jgnlah caye bulat2 pe yg org luar kata. Cuba selidik dl sblm btindak.. Org bersorak gembira dgn kekecewaan kita.

Moga2 diorg hepi lps melalui sume sush payah ni..

ceritaku MEMORIKU said...

maya!!!u wait for me.
ee gedik tol lah maya nie.
patutnye maya yg mkn penampar.baru best.huh.
he3 emosy skit.
warghhh xsuke2.
-na'dz

Anonymous said...

waduh...iman..siasat la dulu..
danish pon cepat la pikir jalan nye..
macam kne ade cmpur tgn family iman n danish gak ni..mcm pelik je npe kes tengku farid tu xpenah siasat...

best sgt cite ni..
kne kan si maya tu dgn mak die skli..
perangai teruk masing2..