Thursday, February 26, 2009

Jodoh Atau Cinta 17

Di Meja makan Iman hanya senyap. Baru dua suap nasi masuk ke mulutnya. Selainnya dia hanya bermain dengan nasi di dalam pinggan itu. Mukanya hanya tuntuk. Kalau tak kerana hormat pada mertuanya tak sanggup dia duduk makan di meja ini. Meja yang menempatkan enam orang lagi selain dirinya. Keluarga mertuanya dan keluarga Mak Long Hartimah. Maya pula girang di sisi Danish. Gadis itu sering melemparkan senyuman sinis setiapkali mata mereka bertemu.

“Iman kenapa tak makan ni?” Dato Arif yang duduk di kepala meja itu hanya menegur. Kesian dia melihat Iman. Tadi dia telah menerangkan sekali lagi pada Puan Hartimah yang mereka sekeluarga telah menerima takdir yang jodoh Danish bersama Iman.

“Iman kenyang lah papa. Iman masuk dulu lah.” Iman agak terkejut dengan teguran itu segera menjawab lalu meminta diri. Iman bangkit membawa pinggan ke dapur. Malas dia menonton kemesraan Maya pada Danish walau nyata Danish tak melayan. Dia pelik juga kenapa Danish tak melayan. Membiarkan Maya tergedik sendiri.

Danish dapat merasakan ada sesuatu yang tak kena. hatinya mula risau. Tengahhari tadi Iman hanya makan sedikit sambil berkongsi dengan Jehan. Sekarang pun tak makan sangat. Rasanya hanya sesuap dua saja. Hai... Tak padan ada gastrik.

“Papa, Danish tengokkan Iman sekejap.” Tak berlenggah pantas Danish bangkit menuju ke dapur. Kelihatan Iman duduk di meja bulat yang terletak di tengah dapur itu. Termenung.

“Tuan Danish. Nak tengokkan Iman ke? Rasanya luka kat tangannya itu perlu di bawa ke doktor. Takut melarat pula.” Mak Timah yang ingin keluar dari dapur membawa nasi tambah itu menegur Danish yang terpacak di hadapannya kini.

“Tangan Iman? Kenapa dengan tangan Iman Mak Timah?” Danish bertanya kembali.

“Tuan tak tahu ke tangan Iman tu luka kena kaca tadi. Tuan pergilah tengok. Tadi saya dah cakap tapi dia tak nak dengar. Letak ubat pun tak. Cuci dengan air paip tu je. Tuan pergilah pujuk dia. Mak Timah nak hantar nasi ni ke depan jap.” Mak Timah sengaja memberitahu Danish. Dia risaukan Iman sebenarnya.

Mendengar kata-kata Mak Timah, wajah Danish segera berubah. Risaunya semakin memuncak. Danish menuju ke sinki. Dia mencuci tangannya yang tidak kotor. Masakan kotor kalau makan mengguna sudu. Mata Danish masih pada Iman yang sedikitpun tak bergerak. Khusyuknya termenung.

“Tengok tangan.” Entah bila Danish ada di sisinya. Tahu-tahu Iman sudah tersentak mendengar suara lelaki itu.

“Iman dengar tak ni? Tengok tangan tu?” Pinta Danish lagi.

“Nak buat apa tengok tangan I?”

“Iman, jangan banyak tanya boleh tak? Tunjuk saja tangan tu.”

“Tak payah tengok.” Degil sungguh Iman. Kedegilan itu mencabar jiwa Danish. Tak peduli
dengan Iman, pantas Danish menarik tangan Iman. Kedua-dua telapak tangan itu di tadah. Jelas ada garisan luka yang sederhana panjang di tapak tangan kiri Iman.

“Luka ni? Kenapa tak bagi tahu? Ubat pun tak letak.” Tanya Danish geram. Sakit hati apabila Iman tak memberitahunya.

“Bukan urusan you.” Iman ingin menarik kembali tangannya tapi tak berdaya.

“Bukan urusan I? Let me tell you. Selagi you isteri I, setiap urusan you adalah urusan I dan setiap luka di tubuh you adalah urusan I. Kerana you adalah milik I. Faham? Kita pergi klinik.” Suara Danish makin meningkat.

“I tak nak pergi klinik.” Iman segera bangkit. Berdiri di hadapan Danish. Matanya melawan anak mata Danish.

“Jangan melawan boleh tak? I kata pergi klinik. Kita pergi. Sekarang.” Tengking Danish. Tak berniat pun meninggikan suara. Mungkin kerana terlalu risau. Iman merisaukan dia. Sudahlah tak makan. Tangan luka begini pun tak di ubati. Nak bagitahu jauh sekalilah. Iman tersentak dengan tengkingan itu. Tahu-tahu dirinya sudah di tarik mengikuti jejak langkah Danish.

“Danish, kenapa ni?”Datin Hajar hairan melihat Danish menarik tangan Iman. Baru sebentar tadi dia mendengar Danish menengking Iman sekarang keluar keganasan Danish yang lain.

“Danish nak bawa Iman pergi klinik ma. Tangan dia luka kena kaca tadi. Kami pergi dulu.” Danish menarik Iman ke sisinya. Selamba tangannya merangkul pinggang Iman. Di dorongnya tubuh Iman seiring dengan langkahnya. Tak sedikit pun lepas. Tangannya sempat mencapai dompet dan telefon bimbit di atas almari hiasan.

Sebaik keluar dari rumah dan sampai ke kereta CRV Danish. Iman meronta-ronta untuk di lepaskan. Tadi dia hanya senyap kerana malu dengan keluarga mertuannya dan ingin menjaga air muka Danish. Sekarang sudah tak perlu.

“Lepaskan I.” Iman menolah Danish kuat. Terlerai pegangan Danish dari tubuh Iman. Danish nampak tergamam.

“You ni kenapa?” Danish tak menyangka Iman bertindak sedimikian. Iman melihat Dnaish dengan pandangan terluka.

“Just let me go Danish. Lepaskan I. I dah tak tahan lagi. Sampai bila I perlu begini? Hati ini dah tak mampu nak bertahan. Sampai bila I perlu di hina Danish? I dah tak tahan dah Danish. Lepaskanlah I. Anggaplah I merayu pada you.” Sayu kata-kata Iman yang sudah tak peduli bertapa berdosannya dia. Iman ternyata terluka. Air matanya jatuh. Dia terduduk sambil menahan esak tangis. tangisannya pecah jua. Siapa yang mendengar pasti turut menangis sayu. Akhirnya dia kalah dengan perasaannya.

Danish tak sanggup melihat Iman dalam keadaan sedemikian. Iman nampak begitu terluka. Iman nampak begitu lemah. Hilang Iman yang tabah dan kuat selama ini. Bertapa besarnya beban Iman kerananya. Ya Allah... Iman menangis kerananya sedangkan dia pernah berikrar tak akan membuat Iman menangis lagi. Tapi akhirnya air mata Iman menitis kerananya jua. Danish meraup mukanya. Permintaan Iman? Dia buntu.

10 comments:

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

he..he..
thnaxs kak iman...

well...rasa suka gler ngan tindakan danish..
but permintaan iman tu..suruh dia pk smula rrr...

papepun..iman nmpak jual mahal laa..myb takut utk trluka lg...

so danish work hard for that..

iman x nk danish i punyer~

cartoon btooll la~

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

he..h.e...

sweet la danish nehhh~

x kan iman tak trharu langsung?

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

nk laaa danish ngan iman berpisah~

nanti citer dh x sweet~

please kak iman~

Anonymous said...

wah..bestla cita ni...harap2 iman dgn danish tu tak berpisah ye...lps ni smbng cpt2 ye ...dah tak sabar nak tunggu...

Anonymous said...

adoyai...
permintaan iman ni mmg bleh bt danish x sng duduk...

tp kalo diorg berpisah lg, psni iman msti dh xnk kat danish dah...

bt la ada watak laki lain yg cuba goda iman, then bt iman mintak pertolongan dri danish agr laki lain tu x dpt dkt...

biar iman tahu betapa danish tu pntg dlm idop dia, n bt danish takut kehilangan iman...

bru ar thrill sket laluan danish utk pikat iman semula...

ini juz cdgn jer.....

misz nana said...

alahai.. kerasnya la hati si iman tu..

Anonymous said...

hai...
danish nie kena lebih prihatin dng iman nie...
kena cr jln nk lembutkan ati iman...
klw x kompem melepas ar...
huhuhu...

keSENGALan teserlah.. said...

sokong2 orng yg bg cadangan uh..
kasi satu situasi yg membuatkan iman tahu betapa perlunya danish disisinye..
huhu..
besh2.
smbung2..

Anonymous said...

huhu.. best arr tindkn danish 2..
knapa x tulis reaksi maya n maknyer?? reaksi geram n mnjeling..
baru puas nk gelak..
apa pn danish x leh ptus asa..
as lelaki he mus b strong..
try 2 ykinkn iman tuk trus mnyayangi n mmprcayainya..
coz cintanya tulus wat iman..
iman powm g 2 gak, tulus mncintai danish.. hnya keadaan yg mlemhknnya..

fisa said...

danish npe x trus trang yg dia cntakan iman...ni sruh fhm hint plak...huhu...dia dh pnh lukakan ht iman,mst la iman ssh nk tgkap mksd layanan danish...huhu...
best sgt2 cite ni.jgn la dorg b'pisah..hope de cara spya fmly mak long danish trima iman..ksian sgt kt iman...