Wednesday, March 11, 2009

Jodoh Atau Cinta 20

“Rahsia apa mama?” Maya mula tersenyum tak sabar.

“ Maya sabarlah. Tapi sebelum tu Maya kena janji dengan mama yang Maya tak akan bagi tahu sesiapa termasuk Danish. Kalau tak nanti plan kita tak akan berjaya.

“Yelah mama. Maya janji. Cepatlah bagitahu. “ Desak Maya. Dia memang tak sabar nak memusnahkan hidup Iman.

“Betul ni?”

“Betul mama. Cepatlah.”

“Kalau Maya nak tahu. Dalam wasiat tuan Haji tu dulu ada sebut yang semua saham milik orang tua itu hanya akan jatuh ke tangan Danish jika Danish dan Iman ada anak bersama. Kalau mereka becerai sebelum itu harta itu akan di bahagikan dua antara Danish dan Iman. Jadi cuba Maya bayangkan kalau si Iman tu tahu hal ni? Mama yakin kalau betul cara kita cucuk. Percaya macam mana pun Iman tu pada Danish dia akan tinggalkan Danish juga. Siapa nak dengan lelaki yang inginkan anak untuk dapat harta?” Di wajah Puan Hartimah sudah terbentuk senyuman penuh kejahatan.

Maya lebih lagi. Otaknya sudah ada satu rancana besar untuk memporak perandakan rumah tangga yang baru ingin harmoni itu. Betul kata mamanya. Takkan Iman sanggup hidup dengan Danish kalau tahu Danish hanya ingin memperalatkan diri Iman hanya kerana harta. Perempuan yang naif seperti Iman tak akan sanggup.

“ Maya yakin mama. Rancangan kita ini akan berjaya. Maya akan pastikan. Kalau Maya tak boleh dapatkan Danish, Iman pun tak akan boleh.” Gelak Maya melantun kuat bergabung dengan tawa mamanya.

Puan Hartimah itu bukan apa. Dia sudah lama cemburukan adiknya Hajar itu. Hajar selalu sahaja mendapat yang lebih baik daripadanya. Memang dia anak manja ibu bapanya dulu tapi Hajar lebih pandai dan mendapat suami yang lebih kaya darinya sedangkan dia yang lebih bergaya dari Hajar. Di sebabkan cemburukan kekayaan suami Hajarlah dia bersungguh-sungguh menyatukan Maya dengan Danish.



Jam sudah berdetik pukul satu pagi. Iman masih belum mampu menutup matanya. Jehan sudah lama lena sebenarnnya tapi Iman masih lagi ke hulu ke hilir dalam bilik yang dulunya milik Arrisya itu. Tak sanggup dia kembali ke bilik Danish. Ugutan Danish masih segar di kepalanya. Nanti cari nahas je.

Ingin sahaja dia tidur di sini bersama Jehan namun teringat kembali bila dia meminta izin dari kedua mertuannya untuk tidur di bilik Arrisya ini, awal-awal lagi di tentang oleh mak mertuanya. Mak mertuanya sempat berpesan tu yang tempat isteri di sisi suami. Rancangannya itu telah di gagalkan. Saat itu terasa ingin sahaja nak mencekik Danish yang tersenyum simpul mendengar cubaannya untuk lari gagal. Tak boleh mencekik, Iman sekali lagi menghadiahkan cubitan maut di paha Danish.

‘Hisy macam mana ni? Nak tidur kat mana ni?’ Desis hati Iman lagi. Pening kepalanya. Langkah kaki Iman akhirnya terhenti di tepi jendela.



Danish hanya tersenyun simpul memerhatikan gelagat Iman. Dari tadi dia berdiri di luar pintu yang terbuka itu. Ingin sahaja dia ketawa melihat tingkah Iman yang serba tak kena. Berjalan tanpa arah lepas itu sekejap-kejap garu kepala. Mengeluh. Hentak kaki. Hisy ada-ada sahaja gelagat Iman yang gelisah itu mencuit hatinya.

Danish membuka pintu itu perlahan. Iman di hampiri perlahan. Nampak sangat Iman yang ralit itu tak sedarkan kehadirannya. Bertambah lebarlah senyumannya. Perlahan lahan tangannya memeluk pinggang Iman . Tubih Iman yang sederhana tinggi itu di kunci dalam pelukkan eratnya. Iman sedikit tersentak. Tubuhnya mula kaku.

“Kenapa sayang tak masuk dalam bilik kita lagi? Sayang takut kat abang ye?” Bisik Danish dalam suara mengusik. Pelukkannya bertambah erat. Danish tersenyum apabila boleh merasakan tubuh Iman gementar di peluknya sebegini rupa.

“Mana ada. Iman saja je nak lepak kat sini. Kalau Danish nak masuk bilik. Masuk lah dulu.”

“Kalau macam tu jomlah kita masuk sama-sama. Bosanlah duduk kat bilik tu sorang-sorang.” Danish beriak manja. Nadanya sama nakal seperti Jehan kalau inginkan sesuatu.

“Hmm tak.. pe lah... Danish masuk dulu” Iman sudah tergagap-gagap. Dia semakin seram.

“Betul ni? Kalau tak nak masuk. Abang dukung je sayang sekarang.” Dalam nada usikan
Danish hampir sahaja tergelak apabila Iman secara automatik melangkah keluar.

Danish segera mengejar Iman. Tangan kanan Iman di genggam lembut. Mereka
berpimpinan masuk ke bilik. Sangka Iman, Danish ingin menuju ke katil namun dugaannya meleset apabila Danish menariknya ke balkoni. Tubuh Iman di hadapkan ke pagar balkoni yang indah terhias itu. Danish pula memeluk Iman dari berlakang. Kali ini tubuh Iman tidak sekaku tadi.

“Sayang, abang nak minta tolong sangat dengan Iman. Please take care of yourself. Abang tak suka Iman seksa diri Iman macam tadi. Tak makan. Tangan luka pun Iman biarkan.” Danish berbisik lembut di telinga Iman. Tangan Iman yang berbalut di ambil dan di cium penuh kelembutan. Iman tersentuh dengan sikap Danish. Sekelip mata sahaja Danish berubah menawan hatinya dengan penuh romantis.

“I’m so sorry.” Balas Iman dalam ada perlahan. Badannya di sandarkan ke dada Danish. Membiarkan sahaja pelukkan yang mendamaikan hatinya itu.

“No sayang. Abang tak marahkan sayang tapi abang just nak sayang jaga diri. Sayang tahu tak masa sayang kemalangan dulu rasanya separuh nyawa abang melayang dapat tahu sayang masuk hospital. Tak habis lagi fobia abang dengan kemalangan atuk dan abang Johan, Iman pula kemalangan. Otak abang dah fikir yang bukan-bukan masa tu. Hanya tuhan je tahu bertapa takutnya abang masa tu.” Luah Danish perlahan. Tanpa sedar dia sudah membuka pekung di dada.

Iman mendongak lantas memandang pelik pada Danish. Danish risaukan dia sejak dia kemalangan? Tapi kenapa Danish tak datang? Kenapa Danish membiarkan dia sendirian? Ahh.. semua persoalan itu bermain di kepalannya.

“Kenapa sayang?” Danish bertanya lembut. Iman masih erat dalam pelukkannya.

“Tak ada apa. Kita tukar topic ya?” Iman saja memendamkan segala resahnya. Biarlah. Dia tak ingin berdendam pada Danish.

“Okay. Kita bercakap pasal sayang. Abang nak tahu semua tentang sayang.” Danish meletakkan dagunya ke bahu Iman. Iman memegang tangan Danish yang melilit di pinggangnya lembut.

“Okay. Danish nak tahu apa?” Tanya Iman penuh manja. Pertama kali Danish melihat Iman semanja ini. Memang hujung minggu ini hujung minggu paling bahagia buat Danish.

“Semua tentang sayang. Sejak sayang belajar lagi.” Danish menggesselakn hidungnya ke pipi Iman. Iman mengelak geli.

Iman mula bercerita. Tentang kawan-kawannya. Tentang kampusnya. Tentang kehidupannya yang tak pernah Danish tahu. Sesekali Danish bertanya penuh minat. Beberapa kali juga Danish tarik muka cemburu mendengar nama lelaki yang meniti di bibir Iman namun tak lama apabila Iman menyatakan mereka hanya kawan dan Danish mempercayai Iman kalau tak masakan Iman masih setia menunggunya.

“Itulah cerita Iman.Auaaa...” Iman menguap. Belum sempat jari Iman menutup mulutnya. Tangan Danish dulu mesra menutup mulut Iman.

Iman berpaling memandang Danish. Tangannya di sangkut manja ke bahu Danish sementara pinggangnya masih dalam rangkulan Danish. Danish sedikit terkejut dengan kelakuan manja Iman yang tak di jangkanya.

“Sayang mengantuk ya?” Danish mengusik sambil mencium lembut dahi Iman. Mata Iman semakin mengecil itu memang menunjukkan dia sudah ingin tidur.

“Hmmm... Nak tidur.” Rengek Iman manja. Kepalanya saja di letakkan di dada Danish. Entah kenapa dia terasa ingin sekali bermanja dengan Danish setelah dia dimanjakan oleh Danish.

“Okay. Jom tidur.”Ayat Danish itu menyegarkan Iman. Serta merta wajahnya memandang muka Danish. Matanya cuba di buka luas.

“Tak apalah. Danish tidurlah dulu. Iman okay.” Iman cuba melepaskan diri dari tubuh Danish.

Danish? Mestilah Danish tak melepaskan Iman sebaliknya mencempung gadis itu ke katil mereka.

12 comments:

~~JawaPan r!ndu~~ said...

im da 1st..
uhuuu..
nx ea kak iman,.,,

Anonymous said...

ehm nak ckp pe ek??
tulisan awk ok je.
x de la susah nak paham.
ehmmmm sempoi r

keSENGALan teserlah.. said...

ngeee,,
sweet..ske2..
smbung2..

ceritaku MEMORIKU said...

warghhhhhhhh
sweet jerw.
suke2
pnjg ag kerw cer nie?
nmpk cum pnjg ag.he3
-na'dz

bulan bintang capricorn said...

cite makin best..
hahaha..
xtw lak yg danish nie stok romentik abis..
pergh..best o0o dpt suami cm2..huhu..btuah iman an..

hope rncngan maya n mak dier yg gilee 2 gagal..

Cutiesgurl said...

suka..suka...

best sgt..penulisan yg tak berderet-deret dan sempoi...:D

MaY_LiN said...

aaa...swet day..
huhu..iman takut yea..
haha

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

sgt kecewa...coz i'm not the first one yg bg comment..

sorry 'kak ngah'iman acco ada class sampai mlm..

paper pun n3 sgt besh~

Anonymous said...

iman...
novel kt blog lg1, tu best lar...ske watak azz n zafril...
lg2 time part dieorg kt library n ble azz taw yg zafril 2 lecture...
best gler..
luv dat novel...
n tolong pnjgkn skit...
x puas bce....hope zafril 2 lecturer die..bru pdn mke azz,,kepo sgt...

misz nana said...

nantikan kemunculan maya.. huhu..

Puteri said...

wah2! iman, bg la iman n danish tu dpt anak.. biar padan muka maya n mak dia... pastu maya x puas ati, mcm2 dia bt bg iman gugur.. dlm ms yg sm dia goda danish.. pergh! lg pembaca geram.. ahahahahaha..

Anonymous said...

best....awak memang ada bakat dlm penulisan...jgn sia2kan.....teruskan menulis.....
tak sempat tgk blog lg satu tapi cite jac ni menarik....cepat2 sambung ye!