Wednesday, August 26, 2009

CINTA? PENTING KE?10

Zarul dah sedia menunggu Dannia di bawah kediaman gadis itu tepat pukul lapan. Zarul tak mahu ada sebarang kesilapan pada perjumpaan mereka kali ini. Zarul melihat kembali penampilannya di cermin. Mengemaskan kembali apa yang di rasakan serabut. Bibirnya asyik tersenyum. Dia gembira sebab malam ini tertunai niatnya untuk mengajak Dannia keluar. Dia akan memikat Dannia habis-habisan malam ini.

Kala melihat Dannia berjalan menuju ke arah keretanya, Zarul terus keluar. Dia menunggu Dannia sampai sambil membuka pintu di bahagian pemandu kepada Dannia. Wajahnya ikhlas memberi senyuman. Dannia hanya membalas senyuman itu. Entah kenapa hati Dannia tak segembira seperti dia keluar dengan Adam. Kalau tak mengenangkan dia sudah berjanji pasti dia tak ingin keluar malam ini.

“Malam ini Zarul nak ajak Dannia pergi ke satu tempat.” Zarul membuka bicara. Suaranya cukup ceria.

“Hmm okay.” Dannia menjawab mcam hendak tak hendak je. Hatinya memang tiada di sini untuk keluar dengan Zarul.

“Zarul tahu Dannia pasti suka. By the way, you look beautiful tonight.” Puji Zarul. Sejujurnya, saban kali dia melihat Dannia kini, dia kan rasa jatuh cinta. Gadis itu cantik dan menawan di matanya. Sederhana tapi cukup manis.

“Terima kasih.” Dannia tak ingin berkurang ajar. Dia perlu berterima kasih juga.

“Sama-sama kasih.” Zarul sedikit pun tidak perasan apa yang bergolak di hati Dannia. Yang dia tahu Dannia sudi keluar dengannya. Tambahan lagi Dannia cukup menawan malam ini dengan jubah moden dan tudung yang senada warnanya.

Zarul membawa Dannia makan di sebuah kelab mewah. Mereka di tunjukkan ke sebuah meja untuk berdua. Nampaknya Zarul cukup berusaha untuk malam ini. Suasana yang cukup romantik. Entah kenapa hati Dannia bagai di usik kenangan lama. Ini lah tempatnya. Tempat ini pernah melakar kenangan antara dia dan Adam. Tempat yang sama Adam membawanya untuk mkan malam dulu. Berada di situ, Dannia teringatkan Adam.

Suatu ketika dulu Adam pernah membawanya ke sini. Dannia yang ketika itu hanya memakai jeans dan T-shirt tak mahu masuk. Hampir saja Dannia dan Adam berbalah di hadapan pintu. Akhirnya dia bersetuju untuk masuk. Dia sendiri hairan bagaimana dia boleh di benarkan masuk. Namun di sebabkan tidak selesa dengan pandangan orang Dannia memaksa Adam untuk keluar. Hasilnya mereka hanya makan malam dengan burger di kaki jalan. Tersenyum sendiri Dannia teringatkan wajah Adam ketika itu. Dengan penuh elegan Adam yang kemas memakai kot, makan burger di kaki jalan.

“Dannia?” Zarul menegur Dannia apabila melihat Dannia hilang dalam dunianya sendiri.

“Ya...” Dannia kelihatan terpinga-pinga.

“Kenapa ni?” Zarul bertanya lagi. Takut Dannia tak selesa dengannya di sini.

“Tak ada apa-apa. I nak g ladies jap.”

“Nak I tunjukkan jalan?”

“Tak perlu. I tahu kat mana.”

“You tahu?”

“I pernah datang sini dengan Adam.” Kenyataan Dannia itu membuat Zarul sedikit terpanggah. Tak sangka dia.

Ingin mengukir kenangan dengan Dannia di sini tapi rupanya dia terlambat. Ada lelaki lain yang lebih cepat. Zarul hanya melihat Dannia bangkit berjalan ke ladies. Tak lama kemudian, telefon bimbit Dannia yang tertinggal bersama beg tangannya berbunyi. Mulanya Zarul ingin membiarkan sahaja tapi melihat nama pada skrin kecil itu, dia terus menyambut panggilan khas buat Dannia. Panggilan dari Adam.





Entah kenapa hati Adam rasa ada sesuatu yang akan berlaku. Dia gelisah dan resah sedari tadi. Hatinya bagai di usik sesuatu. Dia mengerti rasa itu. Dia faham perasaan ini. Dia teringatkan Dannia sekarang. Dia rindukan suara gadis itu. Seharian dia tak bercakap dengan Dannia. Rindu menjenguknya. Adam mengambil telefon bimbitnya lalu menekan nombor 1 yang terus ke speed dail nombor Dannia. Agak lama Adam menunggu. Sebelum panggilannya di sambut.

“Assalamualaikum.” Adam memberi salam.

“Waalaikumsalam.” Suara yang Adam tak duga akan menjawab. Suara seorang lelaki. Dia bagai kenal akan suara itu tapi dia tak pasti.

“Siapa ni?” Adam bertanya sopan walau ketika itu percikan amarah sudah membara di hatinya.

“I ni Zarul, Adam. Dannia tak ada. Dia pergi ladies sekejap. Kami tengah dinner.” Nada Zarul terasa sinis di telinga Adam.

“Hmm kalau macam tu okayla. Nanti suruh Nia call I balik.” Adam meninggalkan pesan sebelum memutuskan talian.

“ARGhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh” Adam menjerit dari tingkat lapan hotel Niaga Singapura di Kota Singa itu. Dia sangat geram... Malah terlalu geram. Adam tidak boleh terima Dannia keluar dengan Zarul. Bukan hanya dengan Zarul tapi dengan mana-mana lelaki pun. Adam tak akan boleh terima Dannia keluar dengan mereka yang bergelar lelaki kecuali dirinya dan Ashraf.





“Dannia macam tak gembira je keluar dengan Zarul.” Zarul sedikit mengeluh. Dia sedar hanya tubuh Dannia saja yang keluar makan dengannya malam ini bukan hati gadis itu.

“Tak ada la Zarul. I penat sikit je.” Dannia mengelak.

“Tak ada ke lagi peluang untuk Zarul?” Entah kenapa saat pertanyaan itu keluar dari mulut Zarul tak ada secebis rasa pun buat Zarul lagi di hati Dannia. Kini Dannia yakin. Hatinya bukan lagi milik Zarul.

“Kita dah lama tak ada apa-apa Zarul. Semuanya dah berlalu. Tak perlulah you mengharap lagi. Antara kita sudah terlalu jauh untuk di kejar. Hargailah Intan. I tak nak Intan rasa seperti I rasa dulu, Zarul.” Dannia tak mahu orang mengharapkannya. Sedangkan kala ini Dannia sendiri tak tahu hatinya di mana. Pada siapa? Masihkah miliknya atau sudah beralih pada insan lain.

“Kalau Intan tak ada? Adakah ada peluang lagi buat Zarul?” Zarul masih tak berputus asa.

“Tak tahulah Zarul tapi pada I, antara kita bagaikan tak mungkin untuk berlaku lagi. I balik dulu. Assalamualaikum” Dannia memberi satu kata putus sambil dia membuka pintu kereta. Zarul faham apa ertinya. Dari mata Dannia sendiri dai dapat membaca hati gadis itu sudah menjadi milik orang.

“You tak sayangkan I lagi?” Zarul bertanya pada Dannia yang sudah melangkah keluar.

“Sayang tapi hanya sebagai kawan. Rasa itu dah tak sama macam dulu lagi Zarul.” Itu jawapan Dannia.

“Zarul tahu kenapa Dannia. Sebab hati Dannia sudah ada pada orang lain. Mungkin pada Adam kan? Tapi Zarul takkan putus asa. Selagi ada rasa sayang itu buat Zarul, masih ada peluang lagi. Kalau perlu bersaing, Zarul akan bersaing. Bersaing secara sihat. Oh ya tadi Adam telefon. Waalaikumsalam.” Itu kata-kata terakhir dari Zarul sebelum dia melangkah keluar. Dannia terpaku berdiri di tempatnya sedari dia melangkah keluar dari kereta tadi.





Dannia berbaring di atas katilnya. Dia sangat gelisah. Lagaknya macam cacing kepanasan. Sekejap-kejap dia mengiring ke kiri dan sekejap lagi ke kanan. Dia mencapai telefon bimbitnya. Sudah beberapa kali dia berhajat menelefon Adam tapi dia takut. Lagipun jam sekarang dah pukul 2 pagi. Akhirnya telefon sebesar tapak tangan budak dua tahun itu berbunyi.

‘Hanya ingin kau tahu besarnya cintaku, tingginya khayalan ku bersama mu’
Tak perlu bertanya, Dannia tahu siapa yang menghubunginya. Lagu repvblik-‘Hanya Ingin Kau Tahu’ memang khas buat Adam. Dia menukarnya sebentar tadi. Tak teragak-agak Dannia terus menekan butang hijau.

“Assalamualaikum.” Dannia memberi salam.

“Waalaikumsalam. Tak tidur lagi?” Kedengaran suara Adam menjawab salam dan bertanya.

“Belum. Tengah baring. Buat apa tu?” Buat pertama kalinya Dannia rasa kekok untuk berbual. Dia terfikir dengan perkataan apa bagi dia membahasakan diri dan bahasakan Adam?

“Tak boleh tidur? I pun tengah baring-baring ni.” Nada Adam kaku sahaja di hujung talian. Sememangnya Adam tak juga tak mampu lelapkan mata. Sejak tadi asyik bergolek ke kiri dan ke kanan di atas tilam tapi matanya tak ingin lelap. Mungkin kerana mindanya asyik teringatkan seseorang.

“Hmm.. You pun tak boleh tidur ke?” Dannia mengiakan. Dia agak terasa. Tapi apabila berfikir untuk apa dia fikirkan kata ganti nama buat mereka sedangkan Adam lagi selesa ber’I’ dan ‘you’ je.

“Tak nak lelap pula mata ni. Tadi you keluar makan dengan Zarul ke?” Walaupun perit Adam tetap ingin bertanya. Inginkan jawapan yang pasti.

“Ya... You pula dah makan ke belum tadi?” Dannia ingin berbasa basi. Sedangkan dia pasti Adam pasti sudah makan. Mungkin dengan Tasya lagi. Tiba-tiba hatinya pedih memikirkan kemungkinan itu.

“Dah. Makan dengan Tasya tadi. So keluar tadi buat apa je?” Entah kenapa Adam terasa bagai di cabar untuk berkata demikian.
Dannia sudah terdiam mendengar kenyataan itu. Tanpa sedar air matanya menitis setitik di pipi. Hatinya seolah-olah sebuah pasu yang di campak dari tingkat 10. Tersentak lalu berderai pecah.

“Dannia? Dengar tak apa yang I tanya? You all bual apa je tadi?” Adam menyoal lagi. Dannia menarik nafas panjang.

“Tak bual apa pun. Zarul, dia tanya adakah lagi peluang buat dia? Dia nak kembali pada I.” Tanpa berselindung Dannia menceritakan segalanya. Kali ini giliran Adam yang terdiam.

“You jawab apa?” Setelah lama berdiam diri, Adam bertanya lagi. Dalam itu dia berdoa, di kuatkanlah hatinya.

“ I kata antara kami dah terlalu jauh. I kata tak mungkin untuk I lukakan Intan. Kesimpulannya antara kami dah tak mungkin untuk bercinta lagi. Entahlah Adam. I tak tahu hati I. Yang pasti I yakin bahawa I dah tak sayangkan dia macam dulu lagi. Rasa itu dah tak ada.” Luah Dannia. Tiada perlu dia bersembunyi. Dia ingin jujur.
Adam yang mendengar di hujung sana bagaikan di siram dengan air sejuk. Rasa itu cukup tenang dan damai. Hatinya seolah-olah di landa musim bunga. Terlalu gembira. Sekurang-kurangnya dia yakin Dannia tidak lagi hidup di dalam bayangan Zarul. Sekurang-kurangnya dia tahu selepas ini tak perlu untuk dia cemburu lagi.

“Itu yang terbaik buat you.” Sebaris ayat itu selaras dengan dengan segaris senyuman di bibir Adam.

“Hmm. I memang patut melangkah dan mulakan hidup baru. Macam you buat sekarang. I doakan you dengan Tasya. Cepat-cepatlah pujuk dia.” Dannia ingin menangis ketika itu. Apa perlu dia menagis sedangkan sejak awal lagi dia sedar Adam milik Tasya. Sekarang dia hanya boleh berdoa. Tapi matanya cukup degil. Titisan demi titisan mula jatuh.

“Dannia...” Belum sempat Adam berkata-kata, Dannia dulu memotong. Dia takut dia tak boleh bertahan lagi. Air suci dari matanya sudah semakin lebat. Sekejap lagi pasti suaranya berubah.

“Okaylah Adam. I nak tidur dulu. Esok nak kerja. Bye. I doakan you dapat pujuk Tasya. Semoga bahagia. Assalamualaikum.” Dannia pantas mematikan talian. Sesaat kemudian kedengaran tangisan bergema.

12 comments:

hilma said...

sedih ma..p cm ad tertukar nm kt part zarul n nia diner..

Sue said...

memang sedey part nih!

adam kena pandai amik hati dannia balik..
sian kat dannia..dier pun mungkin dah sukakan adam tu...

Anonymous said...

waaa, best2....cepat2 la smbg yer, nk tgk adam n dannia. huhu

myrafragile said...

sedey nye..adam cpt la luah kn kat dania yg awk suke die...

xnk adam ngan tasya....
xnak jgk nia ngan zarul...
nak adam ngan nia...

waiting for new n3...

misz nana said...

Nia, Adam suka awak!

MaY_LiN said...

ala..cepat la c adam ni confess..
adeh..
tamo la bg nia ngajuk lelame

sepatu biru said...

adam cpt la confess..
kalau x awak mmg melepas la..masing2 sayang each other tapi x lafazkan..
uh.. seksanya..

asmi' said...

naper cm ni???
adam...
cptla luahkan your feeling...

y nia pun 1...
naper x nk dgr aper y adam nak ckp???

aqilah said...

ala, sedihnye part ni. ye la, nak luahkan takut tepuk sebelah tangan, jadi................

nursya said...

ala sedeynyer...
bila adam ngn pts ngn tasya nie..
cian kat nia...
adam nie wat geram jer...
kang nia jumpa org len t br tau...
huhuhu...

LiNa said...

best2...nia suka kat adam..
sambung lagi yer..

Anonymous said...

huhuhuhu.....cepat la smbng citer ni...dah xsabo nk tau