Friday, April 17, 2009

SAHABAT CINTAKU

Jom Kita Bercinta…

Lama aku menunggu Hakimi di Restoren itu. Lewat tengah hari macam ni masih ramai orang berkunjung ke sini untuk berjamu rupanya. Lambatnya... ada juga yang kena backhand ni kang.

Mataku tak lari dari memandang pintu restoren.. Lama dah kami berkawan sejak daripada zaman universiti lagi sehinggalah kini masing-masing sudah berkerja. Ada benda yang perlu aku di bincangkan dengan Hakimi. Benda penting. Tentang janji Hakimi padaku.

Dari jauh aku nampak Hakim berjalan menuju ke arahku dengan senyuman bajet hensemnya itu. Ada mata yang memandang Hakimi tak berkelip. Dengan ketampanan lelaki itu sesiapa sahaja boleh terpikat. Memang patut di gelar Mr Playboy sejak zaman universiti lagi.

“Dah lama sampai?” Hakimi selamba badak menegur ku.

“Tak lah lama sangat tapi kalau aku buat kerja aku siaplah juga dalam 50%.” Sindirku. Tanya lagi.

“Sorrylah aku ada kerja tadi. Ada klien datang. Ada Dato nak jadikan firm aku as penasihat syarikat dia.” Hakimi menerangkan. Ini salah satu kenapa aku malas bertekak dengan Hakimi. Dia ini peguam. Mestilah aku kalah.

“Hmm apa-apa jelah. Kau break denga Yana eh?” Tanya aku direct. Habis kalau dah minah tu dok terpekik terlolong serang aku kat pejabat, mestilah aku tak boleh nak blah kan?

“Haah. Semalam. Kenapa dia call kau ye?” Hakimi bercakap macam tiada perasaan je padaku. Ini yang buat aku nak bertukar jadi piccalo ini.

“Jadi betullah korang break. Wei Kimi kan kau janji masa kau break dengan Nisa sebelum ini, itu yang paling last kau gunakan aku. Tolonglah Kimi samapi bila kau nak gunakan aku untuk break dengan makwe-makwe kau. Bila dok bercinta, suka-suka je. Tapi bila dah nak break pandai pula cari aku. Pandai pula kau jadikan aku alasan. Konon-konon cah jatuh cinta kat akulah. Kita ini nak bertunang lah. Paling aku tak tahan kau kata kat Yana yang aku ini pilihan keluarga jadi kau terpaksa pilih aku? Come on Kimi. Mana janji kau dulu yang Nisa tu kes last? Lama-lama macam ni boleh mati aku Kimi. Hari ini aku dah kena penampar free, tak kan kau tunggu aku masuk hospital baru kau nak berhenti kot?” Aku bengang betullah dengan Hakimi ini. Selalu je jadikan aku alasan untuk break dengan makwe dia. Kan tak pasal-pasal aku kena penampar tadi.

“Kenapa kau tengok aku? Aku ada salah cakap ke?” Aku pelik si Hakimi ini merenung tajam ke arah ku. Pelik-pelik ni. Aku salah cakap ke?

“Yana serang kau? Dia tampar kau?” Kedengaran tegas sekali suara Hakimi bertanya padaku. Alamak aku memang salah cakap. Aduh.. macam mana boleh terlepas ni.

“Hmm... back to our topic. Bila kau nak berhenti ni?” Aku buat-buat tak dengar bila dia bertanya. Doakanlah aku terlepas kali ini.

“Jangan nak tukar tajuk. Ain Umairah.” Suara itu kedengaran semakin tegas. Bila nama penuh aku di sebut tahulah aku Hakimi tengah mengumpul amarah sekarang. Aku tiada pilihan selain berterus terang sebelum Kimi bertukar jadi beastmaster.

“Haah. Sikit je tak ada apa-apalah.” Aku mengaku je. Harap-harap bedak dan gincu satu inci yang aku sapu tadi membantu menyembunyikan bibirku yang pecah dan pipiku yang merah tercalar. Habis dah kuku mengalahkan ponti-anak. Mahu tak tercalar pipiku yang suci muci ini.

“Oh patutlah tak ada angin tak ada ribut kau pakai make up. Jom ikut aku.” Hakimi menarikku keluar dari situ. Sempat dia meninggalkan sehelai not merah di atas kauter pembayaran. Aku nampak wajah casher itu terkejut. RM10 ringgit untuk air segelas. memang membazir betullah Hakimi ini.



“Lap pipi tu. Buang make up tu. Tak tahan aku tengok muka pelakon opera kau tu.” Hakimi dah tukar jadi Hitler. Hisy adakah patut panggil aku pelakon opera? Bukan ke makwe dia selama ini lagi tebal make upnya.

“Dah jangan nak mengomel.” Hakimi membuat muka ku menjadi masam.Dia menghulurkan kotak tisu dari berlakang Audinya padaku. Lambat-lambat aku mengambil kotak tisu itu. Lepas satu-satu aku tarik dan dengan lemah aku lap ke muka.

“ Tak boleh tanggallah.” Ujarku. Aku sengaja tak mahu make up itu tanggal. Hakimi yang sedang memandu memandang mukaku dengan tajam. Takutlah pula.

“Hmm... Tak boleh tanggal ke kau nak aku yang lapkan muka kau Mai? Ambik mineral dari dashboard tu untuk basahkan tisu.” Saat itu aku tahu aku dah tak boleh nak mengelak. Lambat-lambat aku keluarkan botol kecil tonic dari begku. Tonic yang khas mencuci make up.

Sekejap sahaja aku rasa ‘topeng’ yang aku pakai tadi hilang dari wajahku. Aku sengaja menekan kuat bibirku bagi menghilangkan gincu merah menyala dari bibirku. Tak ku kira sakit bibirku yang pecah. Yang aku tahu ingin menunjukkan rasa marahku. Tak lama kemudian terasa tanganku yang sedang enak mengejarkan bibirku di tarik.

Rupanya Hakimi sedar apa yang sedang aku lakukan. Dia memakirkan kereta audinya di pinggir jalan.

“Boleh tak jangan nak tunjuk perasaan macam tu? Suka sakiti diri sendiri.” Bentak Hakimi. Hisy dia memang tahu je trick ku. Hisy tak boleh nak kelentong. Aku menoleh padanya. Memandang tajam di matanya. Melawan.

“Suka hati akulah. Ini tubuh aku. Kau kan tahu aku tak suka di paksa dan terasa terpaksa.” Bentakku kembali. Peliknya Hakimi tak memperdulikanku.
Tangannya mencapai daguku. Rupanya dia sedang sibuk membelek pipiku yang nampak jelas ada kesan calar. Aku berharap dia tak perasankan bibirku yang pecah itu. Namun harapanku tinggal harapan apabila aku terasa jarinya menekan tepi bibirku.

“Auwww...Sakitlah.” Ku tepis tangannya dari pipiku. Dia merenungku tajam.

“Aku rasa kau ada sembunyikan sesuatu dari aku. Siapa je yang buat kau sampai pecah bibir ni? Aku tak rasa hanya Yana.” Soalan ini yang aku takutkan. Aku hanya tunduk.

“Mai. Please.” Hakimi memujukku. Dia tak mahu berkasar kerana dia pasti tahu kalau dia berkasar aku akan melawan lagi.

“Abang dia. Masa aku nak melawan balik Yana. Abang dia tampar aku. Then kan aku pergi tendang dia punya ‘ehemmm’. Terduduk dia. Memang lawak lah.” Aku ketawa mengenangkan apa yang terjadi tadi. Hakimi hanya tersenyum.

“Kau ni dah jadi macam ni pun nak ketawa lagi. Kita pergi klinik then buat laporan polis. Aku tak akan lepaskan dia orang tu.” Aku tersenyum mendengar arahan Hakimi. Kerana ini aku ingin menyembunyikan hal ini daripada dia.

Sejak aku mengenali Hakimi dari dulu lagi. Dia tak pernah lepas tangan dari menjaga dan melindungiku. Sesiapa yang menyakitiku akan di balas balik oleh Hakimi. Aku tak suka itu. Aku tak bangga dengan itu. Aku tak mahu Hakimi mengumpul musuh kerana ku.

“Its okay Kimi. Sikit je ni.” Aku memang menolak sama sekali. aku tahu rancangan Hakimi ini. Hakimi ini memang menakutkan. Dia akan lakukan apa sahaja untuk mendapatkan apa yang dia hendak.

“No. Kita pergi klinik.” Tegas betullah mamat ni.



Seperti yang di rancang kami pergi ke klinik kemudian ke balai polis. Lapar perutku. Dah rasa macam di cucuk sembilu pula ulu hatiku. Sah-sah... gastrikku akan menyerang. Dengan muka tak bersalah aku memandang ke arah Hakimi yang memandu.

“Kimi. Jom kita makan aku laparlah. Aku tak makan lagi ni.” Ajakku.

“Kau tak makan lagi. Kenapa tak cakap? Kau kan gastrik” Aik kena marah lagi aku ni?

“Hai kau marah aku pulak. Siapa yang macam Hitler seret aku ke sana ke mari tadi?”
Sergahku. Hakimi hanya tersenyum. Tahulah salah dia tu.

Aku baru nak jadi calon mak nenek. Bunyi telefon Hakimi telah menyelamatkannya. Aku mendengar Hakimi berbicara di talian pasti ibu dia. Lembut dan penuh sopan. Sewajibnya seorang anak.

Pada mata orang lain Hakimi memang playboy. Memang keras kepala. Suka memaksa. memang menjengkelkan. Namun di sebalik apa yang orang nampak itu padaku, Hakimi seorang sahabat yang baik. Seorang anak yang soleh. Seorang rakan yang memahami dan seorang peguam yang bijak dan ada etika. Dia pelindungku. PADAKU HAKIMI SAHABAT CINTAKU.

p/s Iman minta maaf.. kalau term-term makeup tu salah di gunakan... sebab iman ni pun tak bermakeup... hehehe...

22 comments:

iman said...

testing - testing

dari~ummie said...

aih..iman tgh tunggu u guys komen dia punya cerpen nih..
cepat2 bagi komen
ni ummie komen tau..
mcm tahu je dia nak appoint watak tu pada siapa...haha
bezanya~ hospital&dot dot dot..
lululu..
kan2?

iman said...

hehehe... salah... cerita ini adalah rekaan semata-mata tak ada kena mengena yang hidup ataupun yang sudah tiada...

iman said...
This comment has been removed by the author.
Miss Kira said...

cita ni best sgt..
napa x uat smpai abis..
mcm tergantung plak..
x tau apa nak jd..
hehehe
x p overall..
semua ok n best

Anonymous said...

cepat laa sambung!!!
BEST BANGAAAAAAAATTTT...

Anis Mohd said...

knp mcm tergantung je ..
:(

misz nana said...

ni je ke?
x de sambungan dah?
kalau sambung lagi best ni..

eija said...

la..nsib baik bca komen td..
kalo x msti eija ttgu2 n3 bru..

sbg lah lg...

DianaTakyuddin said...

cute jer cite ni..hehe

bidadari cinta said...

best jer citer ni..tp cam tgantung lak..so ape kata wat sambungan???

Anonymous said...

cool story...
so pe kesimpulannye?
just friends ka?
wahahah...

plum blossom said...

salam kak iman,
as usual lah, karya kak iman mmg best2... anyway cerpen rasanya cam tergantung jer ending dia...
may be kak iman bleh sambung sikit cerita ni so that the flow of the plot run smooth...tak macam buak kelapa jatuh sebijik gedebuk! hehehehehehe...
to make intersting let ur reader, give their opinion how to close the story..so the person come out with the catchy ending will be chosen to end this cerpen...

p/s; kak iman don't take this too serious, it's juz a suggestion...
well, ganbatte ne! akira menai!

LiNa said...

best..ada smbung lg ke?

awanbiru said...

bestny dpt mmber mcm tu
rasa selamat je
heheeh

best2

smbg2 lg

ilah_nur ilham said...

hye azz..nice story..
mmg ada talent..cepat la sambung lagi..hehe
jgn lupe study.........
n jangan nakal2 tau...

Anonymous said...

u are my favorite wfiter la iman.. heheh.. best giler.. tp klo jd lg pnjg lg best.. hahahha!

-kejora-

Mimi Nurisya said...

best2...tp cm tergantung jek...
sambung eh...

amal ismail said...

nie cite btul ke or main2 nie?

Cik Miza said...

iman...ni cerpen ke novel..nape ending tergantung je..
wat la sambungan dia..
kot2 la nk biarkan hakimi ngn ain umairah jatuh cinta sesama n kwin ke,,
plss wat smbungan ekk

fisa said...

iman, crpen ni mcm t'gntung je...klu leh, tlg smbung ye?tp klu jd novel pun best gk ni.hehe...tp sy xfhm,"sahabat cntaku".pe mksd nye ye?

Anonymous said...

kak iman....
smbung le.....
~wnuranneriza~