Saturday, March 21, 2009

Jodoh Atau Cinta 22

Iman mengajak Danish singgah makan di Restoran Rasa Borneo sebelum balik ke vila. Lagipun kebetulan jalan mereka sehala dengan letaknya restoran itu. Mereka mengambil tempat duduk yang agak terselindung.

“Sayang nak makan apa ni?” Danish bertanya lembut pada Iman di hadapannya. Isterinya itu dari tadi tak habis tersenyum. Pelayan yang menunggu untuk mengambil order hanya tersenyum melihat pasangan di hadpannya. Karier sebagai pelayan membuatkannya bertemu dengan pelbagai karenah. Yang romantis seperti Danish dan Iman dan tak kurang yang bercakaran macam anjing dan kucing.

“Hmm... Rasa nak makan laksa sarawak la.. Danish?”Iman bertanya lembut kembali pada Danish.

“Bagi saya laksa sarawak dua. Jus mangga dua ye.” Danish cepat memesan kepada pelanggan. Pelayan yang selesai mengambil pesanan itu terus bergerak pergi. Dia tahu sangat kesukaan dan kebencian Iman sebenarnya. Kerana sudah lama dia belajar tentang Iman.

“Hmm tahu pula Danish, Iman suka minum apa ya.” Usik Iman. Danish memang tak boleh di jangka orangnya.

Danish tahu dia gastrik tanpa memberitahu lelaki itu. Danish tahu alahannya pada kopi walau tak pernah dia menceritakannya. Danish tahu apa kebenciannya tanpa perlu dia membuka pekung di dada.

“Mestilah sayangkan isteri abang. Mulai sekarang sayang pula yang perlu belajar apa yang abang suka dan abang benci. Pertama sekali belajar panggil A.B.A.N.G.” Wajah Danish di maniskan. Dia akan menjaga sebaik mungkin kejernihan hubungan mereka ini.

“Ambil kesempatan. Ada ke kenakan orang macam tu.” Iman membentak manja. Danish hanya ketawa.

“Nasiblah.” Kata-kata itu di iringi dengan keyitan mata menawan hati Iman. Iman tertunduk malu.

Iman dan Danish berbual mesra sesekali tangan gatal Danish mengenggam jari-jemari Iman di atas meja. Iman tak berapa gemar isi ayam yang ada dalam laksa sarawak itu lalu adakalanya dia akan meletakkan di dalam mangkuk Danish. Danish hanya tersenyum. Tak kisah malah bahagia dapat berkongsi makan dengan Iman.

Tanpa Iman mahupun Danish tersedar rupanya ada sepasang mata memerhatikan mereka. Mata itu memerhatikan penuh kemarahan. Dia tak sanggup melihat kemesraan itu. Sakit hatinya. Serasa cinta yang selama ini di simpan telah di khianati. Apa hubungan mereka? Kenapa dirinya tak mampu berada di tempat lelaki itu? Kenapa mesranya gadis itu bergelak tawa dengan lelaki lain? Hatinya mendidih sakit...


“Hei kenapa nie?” Iman terkejut gila apabila seorang lelaki yang tak dikenalinya datang menghampirinya lalu menggenggam kuat pergelangan tangannya. Ketika itu Danish pergi ke tandas.

Iman cuba meronta. Menarik-narik tangannya kembali. Namun semakin dia meronta semakin kuat tangannya di cengkam. Sakit sangat tangannya. Iman di paksa berdiri.

“Sakitlah. Lepaskan saya. Saya tak kenal awak.” Iman cuba melawan. Yang peliknya tak ada seorang pun dari pelanggan di situ menolongnya. Mungkin mereka fikir ini urusan suami isteri dan tak mahu ikut campur dalam urusan rumah tangga orang.

“Tak kenal? Kau curang kat berlakang aku. Kau keluar dengan lelaki lain. Sia-sia selama ini aku setia kat kau. Aku puja kau. Ini balasan kau kat aku.” Tengking pemuda itu. Iman terkedu. Tak pernah dia di malukan sebegini rupa. Ingin sahaja dia menangis. Wajah lelaki di hadapannya itu memang menakutkannya.

Danish terkejut. Dia terkedu dengan apa yang di lihat dan didengarnya. Keluar sahaja dari lorong tandas itu. Dia melihat seorang lelaki memegang tangan isterinya. Telinganya mendengar lelaki itu menyatakan isterinya curang pada lelaki itu? Hati Danish berdebar-debar. Dia tertanya-tanya apakah hubungan Iman dengan lelaki itu?

14 comments:

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

hu..h.u..

suspens btull la..

bila plak iman kawin lain!~

bidadari cinta said...

ish-ish..takkan iman kawin lain..
mesti x-bf dier ni..kan cik writer??
tapi apesal pendek sgt..x puas baca..

ceritaku MEMORIKU said...

warghhhhhhhhhh.
suspen gilew.
alorrr.cepat ah smbung.
igt an pnjg.
sian iman.
xsuke2
nnt danish benci iman.
haishhh pe ni.
smbung2
-na'dz

MaY_LiN said...

aaa..ape nie..
jgn la danish tu blasah laki tu..
dush2..

Puteri said...

bg konflik antara iman n danish... menarik cite nih... mybe ade cite silam yg iman x dpt jelaskan pd danish.. bagus iman.. cayok!!!

keSENGALan teserlah.. said...

rse2 nye laki uh irfan yg minat kat iman dlu kot..(nme lki uh irfan ker??huhu..kureng engt..)sng cite kwan sepejabat iman arh..
iman kan kte dri dye xkawen lgi..
huhu.tup2 si laki uh tgk da pgg2 tgnn.
hangin la uh..
huhu..
smbung2...

Miss Kira said...

hmmm..
cpt la smbg..
suspen ni..
x sbr nak tau spa laki tu..

lynz said...

ermm...
kesengalan terselah bkn ker ari tu danish dh declare kat opis dorg yg dorg tu hubby n wife..compius...
ke iman ader twins yg dia sendiri x tau nie...
ish ish.. suspen btl la...
cayok!cayok! iman

misz nana said...

alaaa.. nape jadi cenggini lak ni?
jangan danish caye apa yang dia dengar sudah..

Anonymous said...

x sbr r

sOfEa_95 said...

arhh...dah suspen..
kak iman,cpt lerr sambung..

Anonymous said...

ni mesti kes kna upah dgn 2ketol pompuan tuh...nk bg iman ngn danish gado2...haaa..teka jela..huhuhu~

Anonymous said...

perghhh..suspen tolla..sape tuh yg gtal sgt pgi tgn bini owg nih..
cepat2 smbung ea...
da xsbaq nih..

Anonymous said...

ku rasa org yg upah lelaki 2 berlakon kot..
utk kasi danish n iman gaduh..